RVU televisie

PER SALDO

Per Saldo is een twaalfdelige documentaire-serie die het economisch landschap onderzoekt. In een tijdperk waarin de Nieuwe Economie een eigen leven is gaan leiden, wil Per Saldo inzichtelijk maken welke economische trends en ontwikkelingen ons leven beïnvloeden.

Stuur uw reactie op de programma's in de serie Per Saldo naar: ieb@rvu.nl

WOENSDAG 1 MAART 2000 VAN 20.40 TOT 21.05 UUR, RVU/NEDERLAND 3 Engelen: Internet-investeerders over winst als ouderwets concept

Silicon Valley, Californië, is zonder enige twijfel het paradijs op aarde voor iedereen die met Internet te maken heeft. Alles is er in overvloed; meer kennis, meer expertise en vooral meer geld. Nu iedereen mee wil profiteren van de successen van Internet is het dringen in Silicon Valley. De ene onderneming na de ander presenteert zijn business-plan op feestjes, tijdens de lunch of in amper dertig seconden, tijdens de zogenaamde 'elevator-pitch'.

Het zijn de meest succesvolle investeerders, de Angel Investors, die al deze business-plannen ongeduldig aanhoren. Veelal zelf rijk geworden in de ICT zijn deze 'Engelen' op zoek naar nieuwe uitdagingen. Met privévermogens van tientallen miljoenen hopen deze investeerders de nieuwe Microsoft, de nieuwe Netscape of de nieuwe Amazon.com te ontdekken.

Programmamaker Remy Vlek reisde naar Silicon Valley om het succes van deze 'Engelen' te doorgronden. Hoe komt het dat beursgenoteerde Internetbedrijven zonder concrete bedrijfsresultaten zichzelf toch staande weten te houden? Wat beweegt deze 'Engelen' om kapitalen te investeren in bedrijven die niet van plan zijn om op korte termijn winst te maken? Het antwoord bleek eenvoudiger dan gedacht; het maken van winst is een ouderwets concept geworden.

Michael Perkins, editor van het tijdschrift Red Herring en auteur van 'The Internet Bubble', signaleert een reëel gevaar van dit concept. In een open brief aan aandeelhouders van Internetfondsen schrijft hij: 'sell now!' Maar 'Engelen' zoals Jeroen Mol en ondernemers zoals Michiel Frackers en Christine Karman zijn niet bereid om zich door Perkins de kaas van het brood te laten eten. 'They wanna move in fast, get out quick and cash.'

Een programma van Remy Vlek.

Eindredactie: Henk Baard.

WOENSDAG 8 MAART 2000 VAN 20.25 TOT 20.50 UUR, RVU/NEDERLAND 3 Hartenjagen: Hoe de markt de consument verleidt

In een land als Nederland is het volgens marketing-strategen goed toeven. Dankzij de Nederlandse kleinschaligheid is Nederland een ideaal proefveld voor allerlei vormen van reclame. Nu de reclamewereld zich in toenemende mate bedient van het gebruik van 'ervaringen' om merken te 'beleven' is Joseph Pine in het land.

Pine is consultant en auteur van 'The Experience Economy'. De samenleving is aan het veranderen. Waar tot voor kort onze economie werd gekenmerkt door dienstverlening, wordt nu het aanbieden en ondergaan van ervaringen essentieel. De wereld is een schouwspel en volgens Pine gaat het uiteindelijk zelfs om het veraangenamen van de 'sitting-experience'.

In deze documentaire van Frans van Erkel vertellen reclamemakers hoe ze de ultieme beleving van het merk willen overbrengen. Producten gaan steeds meer op elkaar lijken en de middelen om ze van elkaar te onderscheiden worden schaars. Daarom is entertainment cruciaal om de aandacht te trekken en te houden.

Dus verkoopt Unox rookworst met een nieuwjaarsduik en brengt Heineken bier aan de man met een groots film & muziek evenement. Procter & Gamble verkoopt stofdoekjes middels een Backstreet Boys show voor huisvrouwen en een automatiseringsbedrijf werft kandidaten voor de IT in het Big Brother huis.

Een programma van Frans van Erkel.

Eindredactie: Henk Baard.

WOENSDAG 15 MAART 2000 VAN 20.25 TOT 20.50 UUR, RVU/NEDERLAND 3 Droomstad: Utrecht en de bouw van een Urban Entertainment Center

Alle spoorwegstations in de grote steden van Nederland hebben een voor- en een achteruitgang. Over het algemeen is de achteruitgang het domein van daklozen en verslaafden. Utrecht CS vormt een uitzondering op die regel. Niet omdat het geen achteruitgang heeft maar juist omdat de daklozen en verslaafden op Utrecht CS alomtegenwoordig zijn - zowel aan de voor- als aan de achterkant.

Publieke en private partijen praten in Utrecht al jaren over de herinrichting van het stationsgebied. In 1999 besluit een meerderheid in de gemeenteraad het definitief stedenbouwkundig ontwerp van het Utrecht Centrum Project (UCP) goed te keuren. Het UCP komt samengevat neer op het laten terugkeren van water in de Catharijnesingel, een grondige facelift van het stationsgebied en de bouw van een Urban Entertainment Center op het parkeerterrein van de Jaarbeurs.

Programmamaker Janine Prins onderzocht het hoe en waarom van dit Urban Entertainment Center. Waarom is de gemeente Utrecht bereid om vlak bij het oude stadshart een kolossaal centrum van vermaak te bouwen? Wat beweegt planontwikkelaar MultiVastgoed om op een zo complex en omstreden plek een dergelijk risicovolle bouwonderneming te starten? En wat is een Urban Entertainment Center nu eigenlijk? Vooral het antwoord op deze laatste vraag bleek niet in Nederland maar in Los Angeles te liggen.

Een programma van Janine Prins

Eindredactie: Henk Baard.

WOENSDAG 22 MAART 2000 VAN 20.25 TOT 20.50 UUR, RVU/NEDERLAND 3 Bouwwoede: Over 51 aanleunwoningen en de grenzen van de groei

De werkdruk in de bouw en nijverheid is de afgelopen jaren hard toegenomen. Het bedrijf Ballast-Nedam praat openhartig over de bouw van 51 aanleunwoningen in Beverwijk.
Deze beursgenoteerde aannemer heeft niet alleen rekening te houden met zijn personeel maar ook met zijn aandeelhouders. In Beverwijk moet het bedrijf in negen maanden tijd 51 aanleunwoningen bouwen. Het zelfvertrouwen van de markt is nog nooit zo groot geweest. Een bouwwoede heeft zich van Nederland meester gemaakt. Maar wat is het prijskaartje van deze nijverheid?

Een programma van Ditteke Mensink

WOENSDAG 29 MAART 2000 VAN 20.25 TOT 20.50 UUR, RVU/NEDERLAND 3 Carrousel

De manier waarop Nederland zijn infrastructuur financieert zal fundamenteel gaan veranderen. Banken en bouwondernemingen zullen het voortouw gaan nemen in de aanleg en exploitatie van wegen, tunnels en bedrijfsterreinen en woonwijken.

Een programma van Gerard d'Olivat.

Deel: ' RVU-televisieserie Per Saldo over economisch landschap '