Universiteit van Utrecht

22 november

De Salon: Onthaasting: op jacht naar rust

In onze maatschappij van geld en economie bepaalt de haast onze agenda. We vermijden keuzes door alles te willen. Werkende vrouwen en mannen tussen hun vijfentwintigste en vijftigste hebben het drukker dan vroeger, toen er nog zes dagen in de week gewerkt werd en men de zevende dag in de kerk zat. Ondanks de arbeidsduurverkorting sinds 1975 is er geen vrije tijd bijgekomen. Vrouwen dienen tegenwoordig economisch zelfstandig te zijn waardoor het moederschap tussen de sluitingstijden van de crèche en het bedrijf gepland moet worden. Ons verlangen naar snelheid en flexibiliteit eist een permanente versnelling van produktie en consumptie. De rij voor de pinautomaat is al gauw te lang en het rode stoplicht maakt ons nog gejaagder. We moeten opschieten, we moeten tijd besparen, we moeten dingen steeds sneller doen. We nemen de auto in plaats van de fiets, eten kant-en-klaar magnetron maaltijden en met een beetje geluk hebben we even tijd om s’avonds nog wat te zappen. We winnen enorme hoeveelheden tijd, maar we hebben minder tijd dan ooit tevoren.

Begin 1997 verrijkte minister De Boer het Nederlands bewustzijn dan ook met een nieuwe term: onthaasting. Het principe van de langzaamheid moet in onze maatschappelijke ordening en persoonlijke leven ingevoerd worden. We moeten tijd nemen om stil te staan bij wat er met onszelf en om ons heen gebeurt. We moeten niet leven om te werken, maar de tijd nemen om te leven.

Maar kunnen en willen we wel onthaasten? Onze huidige levenswijze heeft vele voordelen. Ze verschaft ons gemak, comfort en genot. Zijn we bereid ons gedrag te veranderen? Geven time-management, verkenningen van oosterse mystiek en het zoeken naar alternatieve vormen van tijdsbeleving ons de rust die we najagen?

Een Salondebat over stress, tijdsdruk en levenstempo. De leiding van het debat is in handen van Marcel Hulspas, redacteur Intermediair en hoofdredacteur Skepsis. Te gast zijn onder anderen Ad Visser, onthaaster door middel van muzikale brain sessions, en Marian Franzen, organisatiepsychologe. Met een column door Andre Klukhuhn, hoofd Bureau Studium Generale Universiteit Utrecht.

Publiek debat De Salon. Zondag 22 november van 14.30 tot 17.00 in het Polman’s Huis, hoek Keistraat/Jansdam te Utrecht. Toegang 5 gulden, met U-pas 2,50. Wilt u verzekerd zijn van een plaats reserveer dan tijdig.

Inlichtingen en reserveringen: Claudia Leal, 030-2535489.

Communicatie Service Centrum, Heidelberglaan 8, 3584 CS Utrecht, Telefoon (030) 2533550 of 2532572 Mediavragen per Email: UUmedia@csc.usc.uu.nl

Deel: ' Salondebat over onthaasting op jacht naar rust '