GTS en chello broadband (UPC) ondertekenen internationale netwerkovereenkomst en sluiten strategisch samenwerkingsverband

Hoofdpunten:

* chello broadband, een werkmaatschappij van UPC, koopt Europese 'wavelength' (2,5-Gbps upgradable optische capaciteit) bij GTS en verwerft tevens transatlantische capaciteit op FA-1

* GTS levert capaciteit op extra locaties in belangrijke Europese steden

* GTS en chello verkennen samenwerkingsvormen voor het gezamenlijk uitvoeren van onderzoek naar en ontwikkeling van video/audio-multicasting (o.a. videoconferencing) via optische IP-netwerken

AMSTERDAM, 24 november 1999 - Global TeleSystems (GTS), aanbieder van grensoverschrijdende breedbandige (tele)communicatiediensten binnen en buiten Europa, heeft een internationale netwerkovereenkomst en strategisch samenwerkingsverband gesloten met chello broadband N.V. chello is een werkmaatschappij van United Pan-Europe Communications (UPC) en Europa's eerste aanbieder van breedband-Internet. Met de overeenkomst is GTS voorkeurleverancier geworden van chello, waarmee de bestaande samenwerking tussen GTS en UPC/chello wordt versterkt. GTS zal in de toekomst voorzien in de geavanceerde netwerkbehoeften van chello en verzorgt daarnaast een aantal extra services, waaronder netwerkbeheer. Bovendien zullen beide ondernemingen gezamenlijk werken aan een strategische planning, waarbij GTS haar services zal afstemmen op de huidige en toekomstige behoeften van chello.

GTS is de belangrijkste leverancier van bandbreedte voor AORTA(tm), chello's Europese breedbandnetwerk, dat als backbone voor zowel chello's breedband-Internet als voor andere UPC-services fungeert. UPC levert kabeltelevisie, telefonie, snelle Internettoegang en programmeerservices aan 5,9 miljoen klanten in 12 Europese landen en in Israël.

Onderdeel van de overeenkomst is de levering van een optisch subnetwerk ('wavelength') door GTS, dat een upgradable capaciteit van 2,5 Gbps biedt tussen Londen, Amsterdam, Parijs, Brussel, Frankfurt en Straatsburg. In de meeste van deze steden zal GTS haar bestaande glasvezelnetwerk verder uitbreiden om te voorzien in chello's specifieke behoefte aan het leveren van wavelength aan lokale Internet-exchanges.

Dankzij de overeenkomst profiteren chello-gebruikers van een enorme verhoging in de snelheid van de Internet-verbindingen tussen Europa en Noord-Amerika, aangezien chello tevens transatlantische datacapaciteit op het FA-1-netwerk zal verwerven. Het geplande 2,4-Tbps FA-1-netwerk, een joint venture tussen GTS en FLAG Telecom, is naar verwachting in het eerste kwartaal van 2001 gereed en zal New York, Parijs en Londen met elkaar verbinden.

GTS en chello verkennen tevens de mogelijkheden voor een uitgebreide samenwerking op het terrein van gezamenlijk onderzoek naar optimalisering van video- en audio-multicasting en breedband-compatibele overdracht via optische IP-netwerken.

H. Brian Thompson, bestuursvoorzitter en CEO van GTS, zegt: "Deze nieuwe overeenkomst met chello broadband toont aan dat we voldoen aan de eisen die gesteld worden door Europese leveranciers van Internetcontent en interactieve dienstverleners. De innovatieve toepassingen van chello vereisen niet alleen een enorme bandbreedte maar ook een hoge mate van flexibiliteit, schaalbaarheid en kwaliteit."

"Aanvankelijk was chello een kleinere klant en afnemer van onze primaire Ebone Internetservice, maar chello is inmiddels uitgegroeid tot een van onze grootste klanten. We zijn overeengekomen als strategische partners samen te werken aan de ontwikkeling van een veelzijdige service die voorziet in hun specifieke behoeften. Gezamenlijk verleggen we grenzen bij de praktische implementatie van nieuwe communicatietechnologieën in Europa", aldus Thompson.

Profiel van GTS
Global TeleSystems Group (NYSE: GTS; Frankfurt: GTS; Easdaq: GTSG) is een netwerk- en service operator die bedrijven en carriers in 20 Europese landen diensten aanbiedt op het gebied van bandbreedte, Internet/IP-, data- en spraak.
De meest actuele ontwikkelingen binnen GTS omvatten:
* exploitatie van het eerste en omvangrijkste Trans-Europese breedband glasvezelnetwerk, met POP's ("points of presence") in meer dan 50 Europese steden en een lengte van meer dan 15.000 kilometer;
* exploitatie van meer dan 50.000 actieve "wavelength"-kilometers op basis van state-of-the-art DWDM-technologie (Dense Wavelength Division Multiplexing);

* plannen voor de aanleg van een geavanceerd transatlantisch kabelsysteem, Flag Atlantic-1, (verbinding tussen Europa en Noord-Amerika) op de zeebodem in samenwerking met Flag Telecom;

* uitbreiding van het basisnetwerk naar belangrijke Europese steden door de ontwikkeling van City Enterprise Networks (CEN's).

GTS heeft door de overname van Hermes Europe Railtel, Ebone, Esprit Telecom, Omnicom, NetSource en InTouch Telecom een snelle groei doorgemaakt. Het internationale hoofdkantoor van GTS is gevestigd in Washington en het Europese hoofdkantoor in Londen. Er zijn bovendien kantoren in meer dan 70 Europese steden, waaronder Brussel, Amsterdam, Parijs, Frankfurt, Milaan, Madrid, Boedapest en Praag.

Deel: ' Samenwerking GTS en Chello Broadband (UPC) '