Itron en Panasonic maken bekend dat ze gaan samenwerken in slimme-meterprojecten

De twee bedrijven gaan hun vakkennis bundelen voor de ontwikkeling van innovatieve kwaliteitsoplossingen op het gebied van gasmeting met slimme meters

LIBERTY LAKE, Washington (VS)--(BUSINESS WIRE)-- 20111216 --

Itron, Inc. (NASDAQ: ITRI) en Panasonic (NYSE:PC) hebben vandaag bekendgemaakt een samenwerkingsovereenkomst te zullen sluiten voor het ontwerpen van uiterst innovatieve slimme oplossingen voor gasmeting en voor de levering hiervan aan Europese nutsbedrijven.

Gezien de EU-doelstelling dat vóór 2020 in ten minste 80% van alle woningen een slimme meter geïnstalleerd moet zijn, en gezien de groeiende belangstelling onder de bevolking voor energiebesparing wordt verwacht dat de vraag naar slimme oplossingen voor meting van het gasverbruik in woningen snel zal groeien. Inspelend op deze groeiverwachting heeft Itron contact gelegd met Panasonic, een wereldmarktleider op het gebied van elektronica, om samen te gaan werken aan de ontwikkeling van de volgende generatie slimme gasmeter. In haar volgende gasmeter zal Itron de ultrasone sensortechnologie van Panasonic gebruiken om haar nieuwe statische meters voor woningen te verbeteren. Nutsbedrijven die plannen hebben voor grootschalige inzet van slimme meters in Europa, kunnen dan gebruik maken van een uiterst nauwkeurige en betrouwbare communicerende meter.

Daarnaast werken Itron en Panasonic samen om belangrijke elektronica, die werkt op radiosignalen met een laag vermogen, te integreren in Itrons geavanceerde oplossing voor het verzamelen van gasverbruikgegevens.

“Deze samenwerking met Panasonic laat zien hoe belangrijk het voor ons is om onze portefeuille uit te breiden met kwalitatief zeer hoogstaande en uiterst betrouwbare oplossingen”, aldus Jean-Paul Piques, Itrons marketing director, Energy, EMEA. “Krachtig leiderschap ontstaat door samenwerkingsverbanden en door het doorbreken van marktgrenzen, en daarom zijn we zeer verheugd over dit nieuwe plan om samen met Panasonic innovatieve oplossingen te ontwerpen.”

“Dankzij de samenwerking met Itron aan deze projecten konden wij 30 jaar vakkennis op het gebied van elekronische gasmeting en high-performance radiofrequentietechnologie inzetten voor de Europese metermarkt”, aldus Masanori Iwai, global marketing manager, gas meter devices bij Panasonic. “Wij zien uit naar voortzetting van deze samenwerking in de toekomst.”

Over Itron:

Itron is de leidinggevende leverancier van oplossingen voor energie- en waterbeheer voor bijna 8000 nutsbedrijven over de hele wereld. We bieden end-to-end oplossingen aan voor het meten van elektriciteit, gas, water en warmte en beheertechnologie, communicatiesystemen, software en professionele diensten. Itron is met bijna 10.000 werknemers in meer dan 130 landen actief en laat nutsbedrijven op een verantwoordelijke en doeltreffende manier energie en water beheren. Ga naar www.itron.com voor een duurzame toekomst.

Over Panasonic:

Panasonic Corporation is een wereldmarktleider op het gebied van de ontwikkeling en produktie van elektronicaprodukten voor een breed scala van consumenten-, zakelijke en industriële toepassingen. Panasonic, gevestigd in Osaka, Japan, meldde voor het jaar eindigend op 31 maart 2011 een geconsolideerde netto omzet van 8,69 triljoen yen (US$105 miljard). De aandelen van Panasonic zijn genoteerd aan de aandelenbeurzen van Tokio, Osaka, Nagoya en New York (NYSE:PC).

De divisie voor de productie van gasmeters (Gas Meter Device Production Division) van Panasonic is al sinds 1983 bezig met de productie en verkoop van gasapparatuur (printplaten, afsluitkleppen, seismische sensoren, ultrasone omvormers, etc.). In 2009 produceerde het bedrijf 100 miljoen besturingseenheden voor gasmeters en verkocht het 3 miljoen AMR-producten (automatische meteraflezing).

Voor meer informatie over het bedrijf en het merk Panasonic kunt u terecht op de website van het bedrijf op https://panasonic.net/

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Itron, Inc.