STRATEGISCHE SAMENWERKING LUCENT EN KPN OVER MULTI-SERVICE NETWERK

Lucent Technologies (NYSE : LU) en Koninklijke KPN (AEX: KPN) zijn op 19 januari overeengekomen gezamenlijk in korte tijd een breedbandig multi-service netwerk voor nieuwe spraak-, beeld- en data/IP-diensten te ontwikkelen en implementeren. Hiertoe hebben Ben Verwaayen, Vice-Chairman van Lucent Technologies en Paul Smits, per 1 maart 2000 voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN, een Memorandum of Understanding getekend.

Lucent Technologies' productontwikkeling en KPN's ontwikkeling van communicatietoepassingen worden met elkaar in lijn gebracht. Dit zal resulteren in een forse verkorting van de introductietijd van telecommunicatiediensten. Het eerste concrete project betreft voice en telefonie over ATM (VTOA). Eind 2000 zal KPN hierdoor in staat zijn de groei van haar spraakdiensten efficiënt en toekomstvast af te handelen.

Volgens Smits levert de strategische samenwerking met Lucent Technologies een belangrijke bijdrage aan de realisatie van KPN's ambitie zelfstandig deel uit te maken van de Europese top telecommunicatiebedrijven door naadloos aan te sluiten met KPN Qwest. "Lucent Technologies heeft aanzienlijke ervaring op het gebied van productontwikkeling en implementatie. Haar positie als wereldmarktleider betekent dat wij meteen profiteren van haar brede kennis. Dankzij deze overeenkomst profiteert KPN rechtstreeks van de innovatiekracht van Lucent's Bell Laboratories. De groei in de telecommunicatiemarkt van de afgelopen jaren was maar een begin. Partnerships van deze aard zullen onze dienstverlening voor bedrijven en consumenten snel ten goede komen en zullen onze marktpositie en concurrentiekracht verder positief uitbouwen."

"KPN is voor Lucent Technologies een ideale partner in Europa," volgens Verwaayen. "Het is een innovatief ingesteld bedrijf met een agressieve marktbenadering. Het partnership met KPN biedt Lucent direct contact met de eindgebruikersmarkt, wat een belangrijke invloed kan hebben op onderzoek, productontwikkeling en de time-to-market van nieuwe diensten."

Voice en Telefonie van ATM (VTOA)
Tot de geplande activiteiten behoort de uitfasering van het huidige telefonienetwerk door de moderne ATM-technologie en een versnelde uitbreiding van de transmissiecapaciteit van het nationale glasvezelnetwerk van KPN: het Lambdanet.
Sinds eind 1999 zijn Lucent Technologies en KPN gezamenlijk betrokken bij het doorontwikkelen en testen van Lucent Technologies' 7R/E schakeltechnologieën die spraak en internetverkeer over het ATM datanetwerk van KPN eind 2000 mogelijk zullen maken.
Lucent Technologies
Lucent Technologies ontwerpt, maakt en levert een breed scala aan openbare en prive-netwerken, communicatiesystemen en -software, systemen voor gegevens-netten, bedrijfstelefoonsystemen en componenten op het gebied van de micro-elektronica. Bell Labs is de onderzoeks- en ontwikkeltak van de onderneming. Voor meer informatie over Lucent Technologies kunt u eveneens terecht op het Internet: http://www.lucent.com.

Koninklijke KPN
KPN is het grootste telecombedrijf in Nederland. Het biedt een volledig pakket telecom- en ICT-diensten in eigen land en is zelfstandig of samen met partners actief in andere West- en Midden-Europese landen. KPN richt zich op groei in vier kernactiviteiten: mobiel, vaste telefonie, IP-/datadiensten, en Internet-, call center en mediadiensten. In Nederland heeft KPN 9 miljoen aansluitingen op het vaste net en is het marktleider in mobiele telefonie en internetdiensten. Na de recente aquisitie van het Duitse operator E-plus heeft KPN in totaal 8 miljoen mobiele klanten. Via KPNQwest levert KPN IP-/datadiensten aan bedrijven en grootverbruikers in Europa.
KPN heeft een marktkapitalisatie van ca. NLG 90 miljard en realiseerde over 1998 een omzet van NLG 17.719 miljoen en een netto resultaat van NLG 1.515 miljoen. De nettowinst over het eerste halfjaar van 1999 bedroeg NLG 918 miljoen, bij een totale bedrijfsomzet van NLG 8.849 miljoen. De winstprognose voor 1999 bedraagt ruim NLG 1,7 miljard.

Deel: ' Samenwerking Lucent en KPN over multi-service netwerk '