HP ORGANISEERT OPEN-SOURCE SAMENWERKING OM LINUX
GESCHIKT TE MAKEN VOOR PA-RISC

De Puffin Group neemt PA-RISC en Linux ontwikkelproject aan

Amstelveen, 16 maart 1999 - Hewlett-Packard maakte op de Linux World Expo bekend dat er een nieuwe organisatie, Open Source Solutions Operation (OSSO), is opgericht om onder andere Linux geschikt te maken voor HP's PA-RISC 1) architectuur. Tevens kondigde HP aan hiervoor samen te gaan werken met de Puffin Group.

Het nieuwe OSSO is onderdeel van HP's Internet en Application Systems Division. Deze organisatie stimuleert de toepassing van Linux en zorgt ervoor dat HP's systemen, software en services ingezet kunnen worden voor de open-source gemeenschap. Dit maakt het mogelijk applicaties op Linux te ontwikkelen voor eenvoudige toepassing op Linux, Windows NT of HP-UX systemen. Om de productiviteit van ontwikkelaars op door HP ondersteunde platforms te maximaliseren, stelt HP Linux-compatible API's beschikbaar voor HP-UX; en gewone GNU-ontwikkeltools voor HP-UX, Linux en Windows NT.

De Puffin Group, een softwarehuis dat uit individuele ontwerpers bestaat, gaat het Linux en PA-RISC vertaalproject coördineren. De Puffin Group vertaalt de broncode en HP stelt zijn marketing en technische bronnen ter beschikking voor het project. De Puffin Group heeft toegang tot alle HP-technologie, tools en oplossingen die via HP's nieuwe OSSO worden aangeboden.

HP is lid van Linux International, een non-profit organisatie die bestaat uit invloedrijke organisaties toegewijd aan de voortdurende open-source ontwikkeling van Linux. HP is de eerste grote systeemleverancier die support en integratieservices voor Linux biedt. Deze nieuwe ontwikkelingen brengen HP's doel om Linux geschikt te maken voor de NetServer-serie en HP-platforms op basis van IA-64 architectuur weer een stap dichterbij.

Hewlett-Packard levert één van de breedste productportfolio's op het gebied van informatie-technologie. Naast computersystemen heeft HP software, randapparatuur, complete Internet- en intranetoplossingen, communicatieproducten en test- en meetapparatuur. Met 122.800 werknemers en een omzet van circa 47 miljard dollar is het bedrijf één van de grootste computerleveranciers ter wereld. In Nederland heeft HP vijf vestigingen waar zo'n 3000 mensen werken. Over 1998 bedroeg de omzet van Hewlett-Packard Nederland B.V. circa 2 miljard gulden.

Informatie van Hewlett-Packard is te vinden op: www.hp.nl.

(Niet voor publicatie)
Voor meer informatie over dit bericht:
John Wiltschut
john_wiltschut@hp.com

Dit bericht is beschikbaar via www.hp.nl/pers; in het Engels via: www.newsdesk.com.

1) PA-RISC staat voor Precision Architecture Reduced Instruction Set Computing

Deel: ' Samenwerking om Linux geschikt te maken voor PA-RISC '