Universiteit Maastricht

_________________________________________________________________

Persbericht 10 september 1999 _________________________________________________________________

Samenwerking Universiteit Maastricht en LUC Diepenbeek

Eerste afgestudeerden School voor Kennistechnologie

De eerste afgestudeerden van de School voor Kennistechnologie ontvangen zaterdag 11 september hun bul.
De School voor Kennistechnologie is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Maastricht (UM) en het Limburgs Universitair Centrum (LUC) in Diepenbeek.
Prof.dr. K. Boon en prof.dr. E. Flerackers, respectievelijk directeur en voorzitter van de School voor Kennistechnologie, reiken de 11 eerste doctoraaldiploma's uit (LUC 13.30 uur).

De studenten van de School starten hun studie aan het LUC (kandidatuur Informatica) of aan de UM (Kennistechnologie). Na het tweede jaar ontmoeten LUC- en UM-studenten elkaar op de campus te Diepenbeek, waar de vervolgopleiding wordt aangeboden. Het onderwijs is er projectgericht. Hoorcolleges en oefeningenzittingen zijn drastisch gereduceerd in omvang om ruimte te maken voor integraal projectwerk, dat wordt uitgevoerd in hiervoor speciaal ingerichte ruimten in groepjes van 4 à 5 studenten die elk een specifieke taak vervullen. Elke student beschikt over een eigen PC. Door deze aanpak verwerven de studenten veel meer praktijkervaring, leren ze in groepsverband werken en participeren ze actiever in de studie. De wisselwerking tussen opleiding en project maakt de student kennisvragend. Het confronteren van Nederlandse en Vlaamse studenten in een projectgroep biedt een aanvullende verrijking en tevens internationale ervaring. Bij de aanvang van het derde respectievelijk vierde jaar kunnen de studenten een zomercursus volgen aan Baylor University in Texas, om zo nog meer internationale ervaring op te doen, en een bedrijfsstage volgen in de regio, om meer praktijkervaring op te doen.

Afhankelijk van de afstudeerrichting ronden de studenten hun opleiding af in Diepenbeek (multimedia) of Maastricht (artificiële intelligentie of bedrijfswiskunde). Deze varianten haken in op de laatste ontwikkelingen op het gebied van kennistechnologie, zoals het werken met grote databestanden, logistiek, neurale netwerken en het gebruik van multimedia op internet. Ook sluiten ze aan bij de onderzoeksexpertise aanwezig op het LUC en de UM.

Deel: ' Samenwerking Universiteit Maastricht en LUC Diepenbeek '