SAP toont mogelijkheden SAP R/3 op CeBIT 99
Ondersteuning voor Linux, SAP Industry Solution Maps, SAP R/3 voor MKB als Y2K oplossing en een gezamenlijke call center-oplossing met Siemens

's-Hertogenbosch, 22 maart 1999 - Op CeBIT 99 heeft SAP een versie van haar toonaangevende enterprise applicatiesoftware SAP R/3 gedemonstreerd die samenwerkt met het Linux-besturingssysteem. Tevens demonstreerde SAP de mogelijkheid om R/3 in korte tijd te implementeren als Y2K-oplossing gericht op het midden- en kleinbedrijf (MKB). Daarnaast introduceerde SAP haar nieuwste versies van enkele Industry Solution Maps, die gedetailleerde informatie leveren over de huidige en geplande functionaliteit van SAP R/3, de SAP New Dimension-producten en SAP partnerproducten. Ook presenteerde SAP samen met Siemens een gezamenlijke call center-oplossing.

SAP R/3 als Y2K-oplossing voor MKB-ondernemers
SAP AG maakte tijdens CeBIT 99 bekend dat het goed mogelijk is om binnen vier maanden SAP R/3-oplossingen, die volledig Jaar 2000-bestendig zijn, te implementeren in het MKB. Midden- en kleinbedrijven, met een jaarlijkse omzet van minder dan 500 miljoen dollar, gaan er vaak vanuit dat het implementeren van een Enterprise Resource Planning (ERP)-systeem, zoals SAP R/3, niet voor hen is weggelegd. Zij verwachten dat de implementatie veel tijd kost en het systeem te kostbaar zou zijn. SAP AG heeft dit idee ontkracht door in 1998 bij meer dan honderd MKB-ondernemers Jaar
2000-bestendige SAP R/3-oplossingen te implementeren.

Daarnaast merken enkele honderden R/3-gebruikers de positieve resultaten van het SAP Jaar 2000-programma door het gebruik van speciale SAP 'Jaar
2000-logo's' op documenten die door het R/3-systeem worden gegenereerd, zoals een factuur. Dit logo maakt partners, klanten en medewerkers erop attent dat de organisatie een ononderbroken dienstverlening kan verzorgen tijdens de overgang naar het nieuwe millennium.

"Zelfs nu het eind van het eerste kwartaal in 1999 nadert, is er nog voldoende tijd voor kleine en middelgrote ondernemingen om over te stappen op software die een jaaraanduiding gebruikt met vier karakters," stelde Henning Kagermann, co-chairman en CEO bij SAP AG tijdens CeBIT. "Gezien de snelheid waarmee momenteel R/3-implementaties afgerond worden, is er nog voldoende tijd voor deze ondernemingen om een R/3-implementatie te starten, zodat zij tijdig hun computersystemen millenniumbestendig kunnen maken."

Ready-to-Work-programma voor kleinere organisaties SAP biedt met het R/3 Ready-to-Work-programma nu ook kleinere organisaties met tien tot vijftien werkplekken de mogelijkheid om hun bedrijfsprocessen te stroomlijnen. Het R/3 Ready-to-Work-concept is gebaseerd op een nieuwe, voor iedere branche op maat gemaakte, grafische interface, die gebruikers een duidelijk overzicht biedt op de bedrijfsprocessen. In samenwerking met haar R/3 System Resellers brengt SAP in 1999 in totaal 20 verschillende geconfigureerde applicaties op de markt voor specifieke industrieën. Momenteel zijn er versies beschikbaar voor de dienstensector, productassemblage, zuivelproductie, alsook voor groothandels op het gebied van olieproducten en technische goederen.

Gezamenlijke call center-oplossing van Siemens en SAP Siemens AG en SAP AG hebben op CeBIT 99 hun eerste gezamenlijke call center-oplossing gepresenteerd. SAP heeft met de Customer Interaction Center (CIC) een eigen frontoffice-applicatie ontwikkeld voor haar enterprise softwareoplossing SAP R/3, versie 4.5 en hoger. CIC kan verbonden worden met de call center-oplossing van de Siemens Information and Communication Networks Group via de SAPphone-interface.

Met de Siemens' computer- en telefoonintegratie en de enterprise softwareoplossingen van SAP kunnen medewerkers van call centers geavanceerde oproepfuncties inzetten. Deze variëren van het starten van R/3-transacties bij gesprekken die beantwoorden aan vooraf vastgestelde gegevens, tot het in gang zetten van consultatie- en conference-calls. Met behulp van deze oplossing kan een organisatie haar commerciële gegevens beschikbaar stellen aan een call center, is het mogelijk om de klantenservice te verbeteren en worden medewerkers ontlast van routinetaken. Hiermee kunnen organisaties concurrentievoordeel realiseren.

Dankzij de samenwerking tussen Siemens en SAP kunnen klanten van beide organisaties voor de eerste keer intensief geteste en op elkaar afgestemde CTI-applicaties snel en tegen lage kosten implementeren. Dit is aantrekkelijk voor klanten in vele landen, omdat zowel Siemens als SAP wereldwijd aanwezig zijn: Siemens opereert met haar communicatiesystemen in
160 landen met meer dan 20 miljoen centrales en SAP is met bijna 20.000 R/3-implementaties in 95 landen vertegenwoordigd.

Industry Solution Maps Edition 99
De Industry Solution Maps Edition 99 bieden branches een krachtig planningsgereedschap om volledig te profiteren van de functionaliteit die SAP en haar partners ontwikkelen voor de complete SAP-omgeving. De Industry Solution Maps zijn het resultaat van voortdurend overleg met klanten, partners en specialisten die blauwdrukken opleveren van de algemeen levende behoeften in de betreffende sector. Deze blauwdrukken zijn gekoppeld aan de functionaliteit van SAP en de producten van haar partners. Vorig jaar heeft SAP deze brancheblauwdrukken openbaar gemaakt en als proef gedetailleerde informatie aangeboden aan ongeveer 200 klanten.

Dit programma en de uitgewerkte details in SAP Solution Maps Edition 99 worden nu voor iedereen toegankelijk gemaakt. Op CeBIT 99 heeft SAP de eerste zeven van de in totaal 19 SAP Solution Maps Edition 99 bekend gemaakt. Het betreft de Industry Solution Maps voor de volgende sectoren: financiële dienstverlening, high-tech, media, retail, consumentenproducten, olie en gas, hoger onderwijs en research.

Ondersteuning voor Linux
SAP heeft tijdens CeBIT 99 live-demonstraties gegeven van de SAP R/3 enterprise software draaiend op het besturingssysteem Linux. Tevens heeft SAP informatie gegeven over de inspanningen die zij en haar partners leveren om een stabiel en betrouwbaar platform te creëren voor Linux. SAP R/3 voor Linux biedt organisaties bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun bestaande basis van Intel-processors.

SAP reageert met de ondersteuning voor Linux op een groeiende vraag van klanten naar software voor dit platform. Daarnaast heeft SAP meer informatie gegeven over de brede steun voor haar initiatief om SAP R/3 voor Linux te leveren die zij inmiddels heeft gekregen van haar grootste hardware- en softwarepartners, onder meer Compaq, Hewlett-Packard, IBM en Siemens. Deze leveranciers zullen op Linux gebaseerde systemen, tools en databases op de markt brengen, alsmede onderhoud en support leveren voor dit platform.

De groeiende support voor Linux vanuit de industrie is een extra bewijs dat het besturingssysteem een stabiel en betrouwbaar platform is voor zakelijke toepassingen. Klanten die reeds investeren in Linux krijgen de middelen om hun investeringen verder te benutten, omdat toonaangevende ondernemingen hun ontwikkelingsmiddelen, diensten, ondersteuning en hun test- integratieprogramma's inzetten voor Linux. De ondersteuning voor Linux blijft overigens niet beperkt tot systeemleveranciers. Intel heeft ook besloten om gebruik te maken van Linux, om er zeker van te zijn dat dit besturingssysteem betrouwbaar en stabiel functioneert met Intel-processors.

Naar verwachting zal SAP R/3 voor Linux in het derde kwartaal van dit jaar beschikbaar zijn voor klanten. SAP R/3, versie 4.0 en hoger, ondersteunt Linux in homogene omgevingen met alle voor SAP geschikte databases die draaien met Linux, én in heterogene omgevingen met alle databases die geschikt zijn voor SAP. SAP R/3 zal om te beginnen ondersteuning bieden aan de Linux-distributie van Red Hat op systemen met Intel-processors. Klanten kunnen bij SAP kant-en-klare R/3-systemen voor Linux bestellen.

Over SAP
SAP is wereldwijd marktleider in bedrijfsbrede zakelijke software. De software en diensten van SAP maken van een organisatie een geïntegreerd geheel dat alle bedrijfsonderdelen bestrijkt, van de financiële administratie en de personeelsafdeling tot de productie, verkoop en distributie. Deze integratie maakt het voor bedrijven mogelijk hun ketens te optimaliseren, de banden met hun klanten te versterken en betere beleidsbeslissingen te nemen om zo een voorsprong te nemen op de concurrentie. Het in 1972 opgerichte SAP is gevestigd in het Duitse Walldorf.
De onderneming biedt werk aan meer dan 18.000 mensen verspreid over kantoren in meer dan 50 landen. Hoog in het vaandel staan service en ondersteuning voor de in totaal bijna 20.000 geïnstalleerde R/3-systemen.

Uit recent onderzoek van de Gartner Group blijkt tevens dat SAP op het gebied van Enterprise Resource Planning (ERP)-systemen, zoals SAP R/3, een voorsprong heeft op andere leveranciers. SAP is de enige ontwikkelaar van ERP-systemen die door Gartner wordt voorzien van het predikaat 'leidend en vooruitziend'.

Deel: ' SAP toont mogelijkheden SAP R/3 op CeBIT 99 '




Lees ook