Sara Lee Corp. Benoemt Michiel Herkemij als Chief Executive Officer van CoffeeCo

DOWNERS GROVE, Ill. (VS)--(BUSINESS WIRE)-- 20110830 --

Sara Lee Corp. (NYSE: SLE) kondigde vandaag aan dat het Michiel Herkemij heeft benoemd tot Executive Vice President en Chief Executive Officer van haar International Beverage-bedrijf. Hij zal ook als Chief Executive Office van ‘CoffeeCo’ fungeren na de afsplitsing van Sara Lee Corp., in de eerste helft van het kalenderjaar 2012. Herkemij begint zijn nieuwe functie uiterlijk op 1 december 2011 en het bedrijf zal het gebruikelijke overleg met de ondernemingsraden over zijn benoeming voeren.

Herkemij, 47, komt bij Sara Lee via Heineken N.V., één van 's werelds grootste bierbrouwers. Hij is momenteel President en Chief Executive Officer van Cuauhtémoc Moctezuma – een toonaangevende bierfabrikant in Mexico met zes brouwerijen en 18.000 medewerkers; het bedrijf werd in 2010 door Heineken overgenomen. Voorheen was hij Chief Executive Officer van Heinekens Nigeriaanse dochteronderneming, een beursgenoteerde onderneming. Voordat hij bij Heineken in dienst trad, had hij meerdere leidinggevende functies bij Koninklijke Friesland Campina N.V., een leidende zuivelcoöperatie, waar hij werkzaam was in de Benelux, China en Nigeria. Hij begon zijn carrière bij British American Tobacco in het Verenigd Koninkrijk en Iberia (Spanje en Portugal) en bij ABN AMRO Bank N.V.

Jan Bennink, Sara Lee Corp.'s Executive Chairman, zei dat de Raad van bestuur Herkemij geselecteerd heeft op basis van zijn reputatie om complexe internationale organisaties te leiden, zijn brede ervaring in verschillende bedrijven voor consumentenproducten en zijn unieke perspectief, evenals zijn sterke uitvoerende en persoonlijke kwaliteiten.

“We zijn zeer verheugd om Michiel als de leider van ons CoffeeCo-bedrijf te hebben” zegt Bennink. “Hij is de juiste leider om ‘CoffeeCo’ naar nieuwe hoogten te brengen en het werkelijke potentieel van de onderneming te realiseren, dankzij zijn uitgebreide internationale ervaring in Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Europa, zijn bewezen vermogen om leiding te geven aan de best presterende teams en zijn zeer sterke marketing- en verkoopachtergrond”, voegde Bennink toe.

“Ik geloof dat het CoffeeCo-bedrijf, met topmerken en duizenden professionals, een sterk bedrijf is, met een enorm potentieel” aldus Michiel Herkemij. “Ik kijk ernaar uit om met dit geweldige koffie-en-theeteam samen te werken als we samen bouwen aan de mondiale agenda voor de toekomst en werken aan het creëren van geweldige waarde voor onze aandeelhouders.”

Herkemij is de opvolger van Frank van Oers, die al 16 jaar bij het bedrijf werkt en het International Beverage and Bakery-segment sinds 2005 geleid heeft. Van Oers, 52 jaar oud, zal Sara Lee Corporation aan het begin van het kalenderjaar 2012 verlaten.

“Wij bedanken Frank van Oers voor zijn vele bijdragen aan de International Beverage and Bakery activiteiten” voegde Bennink toe. “Onder Franks leiderschap, hebben we de operationele efficiëntie verhoogd, onze koffie- en theebedrijven in de belangrijkste geografische regio's uitgebreid en een grote vooruitgang geboekt bij de voorbereiding voor de aankomende afsplitsing van CoffeeCo naar een succesvol beursgenoteerd bedrijf.”

Over Sara Lee Corporation

Iedere dag pleziert Sara Lee (NYSE: SLE) miljoenen consumenten en klanten wereldwijd. De onderneming heeft een van 's werelds meest geliefde en toonaangevende portefeuilles met innovatieve en vertrouwde voedsel- en drankenmerken, waaronder Ball Park, Douwe Egberts, Hillshire Farm, Jimmy Dean, Sara Lee en Senseo. Gezamenlijk genereren onze merken bijna $9 miljard aan netto-jaaromzet uit voortgezette bedrijfsactiviteiten. Sara Lee heeft ongeveer 20.000 werknemers in dienst bij de vestigingen wereldwijd. In januari 2011, maakte Sara Lee Corp. bekend dat zij het bedrijf zal opsplitsen in twee ‘pure play’ beursgenoteerde ondernemingen. Eén bedrijf zal zich concentreren op het huidige International Coffee and Tea-bedrijf, terwijl het andere bedrijf zich zal richten op de Noord-Amerikaanse Retail Meats- en Foodservice-bedrijven. Voor meer informatie over dit nieuwsbericht, en over de merken van Sara Lee kunt u terecht op www.saralee.com.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Sara Lee Corp.