SBS BROADCASTING

SBS BREIDT RADIOACTIVITEITEN UIT NAAR GRIEKENLAND

SBS BROADCASTING SA BREIDT RADIOACTIVITEITEN UIT NAAR GRIEKENLAND

Luxemburg - SBS Broadcasting SA (Nasdaq: SBTV) (Amsterdamse Effectenbeurs (AEX): SBS) kondigde vandaag een uitbreiding van haar Radio Group op de Griekse markt aan door de verwerving van een meerderheidsbelang van 70% in het leidende muziekstation van Athene, Lampsi FM. Door deze laatste overname neemt het aantal door SBS geleide radiostations toe tot 17 stations, verspreid over vijf landen. De meeste SBS-stations zijn marktleider in hun respectievelijke markten.
Lampsi is de leidende muziekzender in Athene voor de leeftijdsgroep 25-34 jaar met een aandeel van 13,7% ( en 11,5% in de belangrijke leeftijdsgroep 18-24). In totaal neemt het station de vierde plaats in in de markt met een aandeel van 8,2% van de het totaal aantal luisteraars. Lampsi wordt momenteel op de markt gebracht als onderdeel van een groep van drie radiostations, dat naast Lampsi bestaat uit het leidende nieuwsstation SKAI 100.4 FM en het muziekstation Melodia FM 100, beide geleid door de Atheense Kathimerini Newspaper Group. Kathimerini, dat in handen is van de familie Alafouzos, is het leidende Griekse dagblad op krantenformaat met uitgebreide belangen in tijdschriften en de uitgeverswereld.
Radio neemt ongeveer 5,5% voor zijn rekening van de netto uitgaven in Griekenland voor reclame, die voor 1999 in totaal op ongeveer USD 1,57 miljard worden geschat.
In zijn commentaar op de overname zei Harry Evans Sloan, voorzitter en CEO van SBS: 'De overname van Lampsi FM is een belangrijke stap in de door ons eerder aangekondigde strategie om de SBS Radio Division uit te breiden. Wij zijn van plan om van radio een belangrijk groeionderdeel te maken van onze traditionele uitzendactiviteiten door SBS verder te positioneren in abonnee-kanalen, interactieve diensten en nieuwe media. Net als televisie is radio een belangrijke aanjager voor de marketing van Internet-merknamen en voor de promotie van andere leveringsplatforms.
'Met een bevolking van 10,5 miljoen mensen is Griekenland een belangrijke en groeiende advertentiemarkt, die samenvalt met de Euro-zone. Wij voorzien een verdergaande economische groei en een sterke advertentiemarkt in de komende jaren, met Athene als de stad van de Olympische Spelen van 2004 . De verbintenis met de Kathimerini Newspaper Group en de familie Alafouzos was een belangrijk element bij onze beslissing om de Griekse markt op te gaan. Samen met onze nieuwe partners zullen wij proberen zowel de opbrengsten als de programmatische mogelijkheden voor alle drie stations te vergroten door gebruik te maken van de deskundigheid van SBS op het gebied van research, verkoop en programma's en van de aanwezigheid van onze partners ter plaatse.'
Ioannis Alafouzos, die tot voorzitter van Lampsi benoemd werd, zei: 'Wij zijn verheugd dat SBS, één van de leidende stations in Europa, besloten heeft in de Griekse markt te stappen. De kennis van SBS op het gebied van radiomanagement en hun pan-Europese ervaring zal onze positie in deze groeiende en dynamische markt versterken.' SBS is een Europees commercieel televisie- en radiostation met activiteiten in West- en Midden Europa. Landen waar SBS momenteel uitzendt zijn o.a.: Zweden, Noorwegen, Denemarken, België, Nederland, Hongarije, Zwitserland, Finland en Slovenië. SBS komt ook steeds meer naar voren in alle aspecten van de nieuwe media in Europa. Via SBS New Media heeft SBS eigendomsbelangen in diverse e-commerce activiteiten. Een joint venture tussen SBS en ENDEMOL, de grootste Nederlandse productiemaatschappij, is bezig met de ontwikkeling van @FUN, een ingang tot de entertainmentmarkt in Nederland. Via vt4.net is SBS de belangrijkste provider voor de toegang tot internetdiensten in België en KISS-FM, het radiostation van SBS, heeft in Finland de site die het meest via internet wordt bezocht.
Contactpersonen: Investeerders - Michael Smargiassi, van Brainerd Communicators, Inc., 212-986-6667; of pers - Jeff Pryor van Pryor & Associates, 818-382-2233

03 mrt 00 17:10

Deel: ' SBS breidt radioactiviteiten uit naar Griekenland '