Ministerie van Buitenlandse Zaken

Persbericht 25-08-1999

SCHERPENZEELPRIJS VOOR FILMER ROB HOF

Bericht van Ontwikkelingssamenwerking

De Dick Scherpenzeelprijs 1998 is toegekend aan de gefilmde reportage 'Vrede in Vukovar' , een coproductie van de cineast Rob Hof en de Humanistische Omroep. Deze reportage is gekozen als de beste uit een serie van vier uitzendingen, die de Humanistische Omroep onder de titel 'Gevaarlijke Stilte' in de zomer van 1998 op het scherm heeft gebracht. De prijs bestaat uit een geldbedrag van fl. 10.000, waarvan de helft moet worden besteed aan een nieuwe journalistieke productie.

De jury, bestaande uit Jan van Beek (voorzitter), Ron Abram, Ferdinand van Dam, Marianne van Stijn en Wout Woltz, is unaniem van mening dat deze reportage op indringende en bijzondere wijze de problemen rond het herstel van normale menselijke verhoudingen in de ontwrichte samenleving van voormalig Joegoslavië voor een groot publiek toegankelijk maakt.

Het Kroatische gezin Jocik moet in de herfst van 1991 vluchten voor het oorlogsgeweld in het dorp Vukovar. Een Servisch echtpaar dat ook op de vlucht is voor etnisch geweld, vestigt zich in het door de Kroaten verlaten huis. Zeven jaar later wil het echtpaar Jocik weer terug naar hun oude huis. Maar de Servische boer en zijn vrouw, die er al die tijd hebben gewoond, willen niet meer weg uit Vukovar.

Rob Hof heeft het conflict tussen deze beide echtparen geruime tijd gevolgd. Hij legt het ook voor aan Max van der Stoel, de Hoge Commissaris voor de Nationale Minderheden van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE).

Volgens de jury heeft rob Hof de dramatische confrontatie tussen deze twee echtparen zeer professioneel en afstandelijk gefilmd. Hij laat het verhaal vertellen door de vier hoofdrolspelers zelf. 'Vrede in Vukovar' wordt beschouwd als het hoogtepunt van de serie 'Gevaarlijke Stilte'

De Dick Scherpenzeel Prijs, genoemd naar de Nederlandse journalist die in de jaren zestig en zeventig toonaangevende stukken schreef over ontwikkelingsproblematiek, werd in 1975 ingesteld door minister Pronk voor Ontwikkelingssamenwerking. Zij is bedoeld voor journalisten die op bijzondere wijze de situatie in ontwikkelingslanden belichten. De prijs is een activiteit van de Dick Scherpenzeel Stichting, die als doelstelling het analyseren en stimuleren van berichtgeving over niet-westerse landen in de Nederlandse media heeft.

De Stichting kent niet alleen de prijs toe, maar steunt ook onderzoek en organiseert studiedagen.

De prijs zal worden uitgereikt door de minister voor Ontwikkelingssamenwerking. De datum hiervoor zal binnenkort worden vastgesteld.

Nadere inlichtingen kunnen worden verstrekt door de voorzitter van de Scherpenzeel Sticht Nico Kussendrager (tel. 030-2283534, privé) of bij het secretariaat, gevestigd in de School voor de Journalistiek in Utrecht (tel. 030-2193000)