Provincie Zuid-Holland

18-01-2000

Expositie schilders Van Zanden en Monsanto in provinciehuis

Van 21 januari tot en met 18 februari 2000 zijn in de vide van het provinciehuis schilderijen te zien van Roxanne Monsanto en Adalbert van Zanden. De tentoonstelling wordt op 21 januari om 16.30 uur geopend door voormalig commissaris van de koningin mevrouw Leemhuis-Stout. Van Adalbert van Zanden zijn onder andere twaalf portretten van Commissarissen der Koningin te zien. Zijn werk wordt gekenmerkt door een surrealistische stijl. Roxanne Monsanto schildert in een poëtisch realistische traditie, waarbij ze gebruik maakt van acryl op linnen. De tentoonstelling is op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur vrij voor publiek toegankelijk.

Adalbert van Zanden (Amsterdam, 1939) begon na een periode als leraar te hebben gewerkt met schilderen. Van Zanden voltooide zijn opleiding aan de Academie Minerva te Groningen. Zijn werk staat in het teken van een surrealistische stijl. Dit komt tot uitdrukking in het perspectief en in de lege en verre horizon. Daardoor ontstaat een grote diepte waardoor de in beeld geplaatste figuren extra nadrukkelijk naar voren komen. Om belangstelling voor zijn werk te wekken heeft hij alle Commissarissen van de Koningin geportretteerd, die in de tentoongestelde collectie zijn opgenomen.

Roxanne Monsanto (Groningen, 1961) maakte carrière in de modewereld als model, bedrijfsleidster en eigenaresse van een modezaak. Tekenen en schilderen bleven echter een centrale plaats in haar leven innemen. Enkele jaren geleden besloot ze zich definitief aan het schilderen te wijden. Monsantos werk wordt gerekend tot het poëtisch realisme. Haar techniek bestaat uit het aanbrengen van transparante lagen op het doek. Zij werkt voornamelijk in opdracht en accepteert opdrachten voorzover zij de gelegenheid wordt geboden thematiek en kleurstelling op eigen wijze vorm te geven.

Deel: ' Schilderijen Van Zanden en Monsanto in provinciehuis Z-H '