Amsterdam Airport Schiphol

Amsterdam Airport Schiphol verwelkomt 500 miljoenste passagier

Schiphol, 27 juni. Amsterdam Airport Schiphol heeft vandaag haar 500 miloenste passagier verwelkomd sinds Schiphol in mei 1920 een burgerluchthaven werd. De 500 miljoenste passagier kwam om 12.00 uur aan met de vlucht KL 1008 van de KLM uit Londen Heathrow en is mevrouw Penny Koch uit Londen. Mevrouw Koch werd aan de gate verwelkomd door Gerlach Cerfontaine, President & CEO van Schiphol Group, die haar een bos bloemen en een See Buy Fly winkelcheque ter waarde van 2500 gulden overhandigde.

80 jaar burgerluchtvaart
Op 19 september 1916 landde het eerste vliegtuigje op de moerassige weide nabij het fort Schiphol. Dit was een Farman tweedekker van de Nederlandse Luchtmacht. Vanaf die datum bestaat Schiphol als vliegveld. Op 17 mei 1920 landde het eerste burgervliegtuig, een door de KLM gehuurde De Havilland DH-16 uit Londen. Vanaf die datum werd Schiphol een burgerluchthaven. De eerste 'burger' passagiers waren twee Engelse journalisten. Het vliegtuigje vervoerde tevens een bundeltje Engelse ochtendkranten en een brief ter gelegenheid van deze eerste vlucht van de Londense "Lord Mayor" voor de burgemeester van Amsterdam. Vanaf het vliegveld Croydon bij Londen had het vliegtuigje er twee uur en tien minuten over gedaan. In 1920 werden in totaal via Schiphol 440 passagiers en 22 ton vracht vervoerd. Daarna ging het snel met de groei van Schiphol met uitzondering van de oorlogsjaren. In 1928, toen de Olympische Spelen in Amsterdam werden gehouden, vlogen behalve de KLM al zes andere luchtvaartmaatschappijen op Schiphol. In dat jaar werden 10.793 passagiers en 340.000 kilo vracht, inclusief post, vervoerd.

Vliegen wordt steeds gewoner
Vanaf het begin van de jaren vijftig tot aan de eerste energiecrisis in 1973/74 verdubbelde het volume aan passagiers en vracht elke vijf à zes jaar. De snelle groei van het vliegverkeer werd vooral veroorzaakt door de komst van vliegtuigen met straalmotoren. Deze konden meer passagiers en vracht vervoeren over een langere afstand. Bovendien waren ze veel sneller dan de oude propellertoestellen. Het eerste straalvliegtuig, een Caravelle, landde op 26 september 1956 op Schiphol. De eerste jumbo, een Boeing 747 van Pan Am, arriveerde op 2 juli 1970.

Van grasweide tot AirportCity
Schiphol is nu één van de belangrijkste luchthavens van Europa. Het is qua grootte de vierde vracht- en passagiersluchthaven van Europa met in 1999 bijna 36,8 miljoen pasasagiers en 1,2 miljoen ton vracht. Op dit moment wordt vanaf Schiphol door 90 lijndienstmaatschappijen rechtstreeks gevlogen naar 224 steden in 90 landen. Schiphol is nu veel meer dan een vliegweide met een aantal hangars. Het is naast een knooppunt van meerdere vervoermiddelen uitgegroeid tot een AirportCity, die 24 uur per dag tal van faciliteiten en services biedt aan passagiers, ophalers en wegbrengers, bezoekers, de Schipholbedrijven en hun medewerkers. Eind oktober vorig jaar waren er 51.059 mensen werkzaam op Schiphol.

Deel: ' Schiphol verwelkomt 500 miljoenste passagier '