Politiebericht Friesland: Friesland 7-08-2001
Politieberichten van 6/8 (13.00 uur) t/m 7/8 (07.00 uur)

Leeuwarden: inbraak auto
Zondag tussen 14.00 en 17.45 uur werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Wissedwinger. Het linker portierraam werd vernield. Uit de auto werd een radio/cd-speler weggenomen. De eigenaar, een 42-jarige inwoner van Venlo, heeft aangifte gedaan.

Gaasterland: snelheidscontroles
Zondag tussen 07.50 en 16.30 uur werd op verschillende plaatsen in de gemeente snelheidscontroles uitgevoerd. In Rijs werd gecontroleerd op de Mientwei. In totaal passeerden 90 voertuigen de radarwagen, waarvan er 19 te snel reden. De snelste reed hier 84 kilometer per uur, terwijl 50 was toegestaan. Vervolgens werd standplaats ingenomen op de Kerkstraat te Oudemirdum. Hier passeerden 140 voertuigen en reden er 10 te snel. De snelste reed hier 68 kilometer per uur. De volgende controlepost werd ingericht op de Lycklemawei onder Nijemirdum. Van de 320 voertuigen reden er 38 te snel. De hoogste was hier 73 kilometer per uur. Tenslotte werd nog gecontroleerd op de Spanjaardsdijk te Sloten, alwaar 660 voertuigen de radarpost passeerden. Hiervan reden er 9 te snel. De snelste bracht hier 74 kilometer per uur op de teller, terwijl aldaar 50 is toegestaan.

Sneek: winkeldiefstal
Maandag omstreeks 14.10 uur werd bij een sportzaak aan de Leeuwenburg een trainingspak gestolen. De verdachte, een 19-jarige inwoner van Joure, werd aangehouden. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. Het trainingspak werd teruggegeven aan de eigenaar. Een medewerker van de sportzaak, een 29-jarige inwoner van Heerenveen, heeft aangifte gedaan. De verdachte kreeg een proces-verbaal en na verhoor werd de man weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: man aangehouden
Maandag omstreeks 14.45 uur werd op de Weaze een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De auto bleek niet verzekerd te zijn. Hiervoor kreeg de bestuurder, een 35-jarige inwoner van Leeuwarden, een bekeuring. Tevens bleek dat de man nog 3 boetes, voor in totaal f 1000.-, had openstaan. De verdachte had geen geld om te betalen. Hij werd overgebracht naar het bureau en ingesloten.

Harlingen: brand
Maandag omstreeks 16.50 uur werd gemeld dat er brand was uitgebroken bij een afvalstoffenhandel aan de Hermesweg. Bij laswerkzaamheden had het rubber van de lopende band vlam gevat. Dit gaf een enorme rookontwikkeling. De brandweer heeft het vuur geblust. Het schadebedrag is niet bekend.

Leeuwarden: fietsendieven aangehouden
Maandag omstreeks 16.10 uur meldde een 14-jarige jongen uit Leeuwarden, dat zijn fiets zojuist op de Schrans was gestolen door twee mannen. Aan de hand van het signalement konden de twee verdachten, een 39-jarige man en een 36-jarige man, beiden uit Leeuwarden, op de openbare weg, Achter de Hoven worden aangehouden. De verdachten werden overgebracht naar het bureau. Na het opmaken van een proces-verbaal werden zij weer in vrijheid gesteld en heengezonden.

Leeuwarden: aanrijding met drank
Maandag omstreeks 19.00 uur vond op de Groningerstraatweg voor de verkeerslichten bij het Otterpark een aanrijding plaats tussen een bestelauto en een personenauto. De bestuurder van de bestelauto, een 45-jarige inwoner van Leeuwarden, zag niet dat de personenauto voor hem stilstond voor het verkeerslicht. Hij botste tegen de stilstaande auto. De inzittenden van deze auto raakten niet gewond. De gegevens van deze mensen zijn op dit moment nog niet bekend. De inwoner van Leeuwarden bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 820 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 10 uren en zijn rijbewijs werd ingevorderd. Ook bleek dat de man nog voor in totaal f 1518, 75 aan boetes had openstaan. Deze zijn door hem betaald.

De Hoeve: aanrijding met gewonden
Maandag omstreeks 15.50 uur vond op de Vinkegavaartweg ter hoogte van de Kontermansbrug een aanrijding plaats tussen een personenauto en een tractor. De bestuurder van de tractor, een 39-jarige inwoner van Steggerda, was bezig met het maaien van de bermen. De tractor voerde twee zwaailichten. Op een gegeven moment moest de bestuurder met zijn tractor om een boom heen en kwam daarbij op de rijbaan. De bestuurder van een personenauto, een 63-jarige inwoner van Oosterwolde, reed daarop met zijn auto tegen het achterwiel van de tractor. Door de aanrijding brak de tractor in tweeën en werd de personenauto aan de voorzijde zwaar beschadigd. De beide bestuurders werd overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen, De bestuurder van de tractor kon na behandeling weer naar huis, terwijl de autobestuurder werd opgenomen.

Terschelling: brand fietsenverhuur
Maandag omstreeks 19.45 kwam er een melding binnen dat er brand zou zijn bij een fietsenverhuurbedrijf aan de W. Barentzkade. De brandweer was reeds ter plaatse en had de zaak onder controle. De schade viel mee. Door de overvloedige regenval was er waarschijnlijk kortsluiting ontstaan in een ventilator, die daarop in brand vloog. De brandweer heeft het vuur geblust.

Itens: zolderbrand
Maandag omstreeks 19.50 uur brak brand uit in een woning aan de Hearedyk. De bewoonster, een 73-jarige vrouw, had de elektrische deken op de Cv-ketel op de zolder gelegd. Na enige tijd rook zij een brandlucht en toen bleek dat de deken vlam had gevat. De bewoonster had het vuur zelf reeds gedeeltelijk geblust en de rest werd door de brandweer gedaan. De woning liep voornamelijk rook- en waterschade op.

Vlieland: overvaren
Maandagavond omstreek 21.30 uur was één van de reddingsboten van Vlieland (genaamd De Leng) in KNRM-verband samen met een reddingsboot van Terschelling (genaamd De Poon) aan het oefenen bij de haven van Vlieland. Op een gegeven moment liet de schipper van de boot van Vlieland, een 36-jarige inwoner van Vlieland, zich al dan niet opzettelijk in het water vallen. De schipper van de reddingsboot van Terschelling, een 38-jarige inwoner van Hoorn, die uit tegenovergestelde richting kwam aanvaren, had niet gezien dat er iemand in het water lag, doch bemerkte wel dat hij ergens overheen gevaren was. De schipper van de reddingsboot van Vlieland liep een gecompliceerde bovenbeenbreuk op en vermoedelijk inwendig letsel. De man werd met de SAR-helicopter overgebracht naar het MCL-Zuid.

Leeuwarden: onder invloed
Dinsdag omstreeks 01.20 uur werd op de Tuinen een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 47-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 325 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 2 uren.

Offingawier: vernielingen
Dinsdag omstreeks 02.35 uur werden 5 jongens aangehouden ter zake vernieling van lantaarnpalen. De jongens, 18, 18, 22, 29 en 21 jaar, uit Katwijk en Leiden, hadden op de Paviljoenwei verschillende lantaarnpalen omgetrokken. Tevens was een paal van een bushalte vernield. De jongens werden op de camping aangetroffen Zij zijn overgebracht naar het bureau. Tegen hen is proces-verbaal opgemaakt en zij zijn na verhoor weer in vrijheid gesteld.

Formerum: dealer aangehouden
Dinsdag omstreeks 03.45 uur werd op een camping te Formerum door de bewaking een jongeman aangetroffen, die niet op de camping thuishoorde. De jongeman, een 18-jarige inwoner van Groningen, was bezig met dealen van XTC-pillen. Door de bewaking werd de verdachte aangehouden en vervolgens aan de politie overgedragen. De verdachte was in het bezit van 82 XCT pillen en 11 gram weed. De pillen en de weed zijn in beslag genomen. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. Tegen de jongeman is proces-verbaal op gemaakt en na verhoor is hij weer in vrijheid gesteld.

Bureau Communicatie: 058 - 880 8272

Deel: ' Schipper reddingsboot Vlieland overvaren tijdens oefening '