'Scholen en ouders moeten kennis delen'


AMSTERDAM, 20140403 -- NOVUM NIEUWS - Scholen moeten veel meer de krachten bundelen met ouders, die expertise hebben op tal van gebieden. CDA-politica en ambassadeur jeugdwerkloosheid Mirjam Sterk omarmt een initiatief van de Utrechtse basisschool De Achtbaan om een kennisnetwerk van leerkrachten en ouders op te bouwen.

„Ik zou wensen dat meer scholen dat doen”, aldus voormalig leerkracht Sterk, voorheen lid van de raad van toezicht van de Katholieke Scholenstichting Utrecht (KSU) waaronder De Achtbaan valt. Zij raadt scholen en ouders aan vraag en aanbod uit te wisselen via onder meer sociale media. „Je kunt van school veel meer een gemeenschap maken.” Ouders en leerkrachten kunnen veel van elkaar leren, zegt leerkracht Kim de Mos van De Achtbaan. Zij is initiatiefnemer van de thema-avond Oh…Zit Dat Zo?!  waarbij ouders en buurtgenoten met diverse kennisgebieden zowel ouders als leerkrachten van de school in workshops informeren en inspireren. „Als we gebruik maken van elkaars kwaliteiten komen we een heel eind met de opvoeding, die soms lastig is”, aldus De Mos. „Ouders zijn opvoeders, wij zijn opvoeders. Maar als opvoeder weet je soms niet alles. Als we onze kennis delen, gaan we samen om een kind heen staan. Op school, in de buurt, in de wijk. Je hóeft het niet alleen te doen, ik wil de lijntjes wat korter maken.”

De eerste thema-avond in De Achtbaan met tien workshops trok deze week circa honderd ouders en leerkrachten. „Mensen zijn tegenwoordig dingen zo individueel aan het uitzoeken”, aldus De Mos. „Als je kind iets heeft, google je wat. Misschien is het van deze tijd dat mensen veilig op een eiland blijven zitten. Veilig achter de computer. Maar vind je dan iets wat op jóuw kind gericht is?”

Schoolleider Judith van Twist van De Achtbaan is opgetogen over het initiatief van De Mos. „Het is vernieuwend en het staat als een huis.” De hoge opkomst overtuigt Sterk van de levensvatbaarheid. „Als er zoveel ouders komen op een tijdstip dat eigenlijk spitsuur is in een gezin met kinderen, zie je dat de thema’s echt leven. En de tip die ik de school wil meegeven: mensen vinden het ook vaak leuk als je op ze afstapt. Al is het maar om te sparren. Probeer naar ouders toe te stappen, daag ze uit. Er zit zoveel kennis.”

Kader: Bussommen, splitsen, hakken en plakken
Op de eerste Oh… Zit Dat Zo?I avond op De Achtbaan in Utrecht gaat het van ’kind en motoriek’ tot ’communicatie en de talenten van kinderen’  tot kinderyoga tot ‚’de lesstof uitgelegd’. Bij die laatste workshop ervaren ouders hoe het is om te leren schrijven, met hun niet-schrijfhand over de lijntjes, of te rekenen met het arbitraire tientallige stelsel. Want hoe gaat dat, bijvoorbeeld. in achttallen? 

„Scholen en kinderen spreken soms een andere taal dan ouders”, aldus Claudy van Valburg, co-auteur van de 'Snap Je Kind' tijdschriftenreeks, en als intern begeleider betrokken bij een KSU-school in de buurt van De Achtbaan. Bussommen? Splitsen? Hakken en plakken? „De dialoog aangaan met ouders is echt fantastisch. Ouderbetrokkenheid is toch altijd een puntje. Als ouders snappen waar hun kind mee bezig is, kunnen ze het ondersteunen - zonder meteen op de stoel van de leerkracht te gaan zitten.”


Deel: ' 'Scholen en ouders moeten kennis delen' '




Lees ook