Provincie Noord-Brabant

Scholieren strijden om Brabants beste duurzame idee

's-Hertogenbosch, 20 maart 2012 - Brabantse middelbare scholieren strijden op vrijdag 23 maart in het provinciehuis om Brabants beste duurzame idee 2012. De jongeren proberen tijdens de Brabant Jongerendag 2012 de provincie te overtuigen van hun idee. De inzenders moesten van hun idee ook een filmpje maken. De winnaars krijgen 7500 euro om daadwerkelijk aan de slag te gaan met het duurzame idee.

Provinciale Staten van Noord-Brabant hechten grote waarde aan het betrekken van jongeren bij de politiek en het openbaar bestuur in Brabant. De Brabantse Jongerendag is één van de activiteiten die de provincie hiervoor jaarlijks organiseert.

Genomineerden

De tien genomineerde ideeën zijn:

* Blikjescruncher, Onze Lieve Vrouwe Lyceum, Breda

* Punten scoren met je fles, Frencken college, Oosterhout

* Duurzame lessen op Prinsentuin van Cooth, Prinsentuin van Cooth, Breda

* Duurzame fitnessapparaten, Onze Lieve Vrouwe lyceum, Breda

* Duurzaam koken, Juvenaat, Bergen op Zoom

* The Flintstonebus, Frencken College, Oosterhout

* Chipknip, Onze Lieve Vrouwe Lyceum Breda

* Agressie Vrije School, De Vakschool, Tilburg

* Duurzaamheid project bomen, Onze Lieven Vrouwe Lyceum Breda

* Enexis Game, Frencken College, Oosterhout

Alle ingezonden ideeën staan als filmpje op de website van de Brabantse Jongerendag 2012, www.brabantjongeren.nl.

Jury

Een jury bestaande uit Statenleden beoordeelt, mede op basis van de presentatie op de Brabantse Jongerendag, de ingezonden ideeën en bepaalt het winnende idee. De jury bestaat uit: Conny Kerkhof-Mos (CDA) juryvoorzitter, Joyce Kardol (PVV) en Tim Koudhoofd (VVD).

08.30 uur ontvangst genomineerden

09.15 - 10.40 uuur korte introductie en eerste ronde van 5 ideeën (filmpje van idee/korte toelichting van de bedenkers/vragen van jury)

10.40 uur pauze

11.00 - 12.15 uur tweede ronde van 5 ideeën (filmpje van idee/korte toelichting van de bedenkers/vragen van jury)