Provincie Gelderland

Scholierenparlement provincie Gelderland

5 februari 1999

Nr. 99-043

Op 9 februari organiseert de provincie Gelderland in samenwerking met het IPP, Instituut voor Publiek en Politiek, het Scholierenparlement provincie Gelderland. Hieraan nemen 77 5-VWO-leerlingen uit heel Gelderland deel.

Overdag bereiden zij zich voor op hun rol als Statenlid. s Avonds bespreken zij in een openbare Statenvergadering een aantal gesubsidieerde projecten waaruit zij een keuze moeten maken. Één project zullen zij honoreren met 2500,--.

Het Scholierenparlement is een educatief project om jongeren meer bij de politieke besluitvorming te betrekken. Tijdens deze dag buigen zij zich over 10 gesubsidieerde voorstellen. Hierover verzamelen zij informatie bij ambtenaren en betrokken vertegenwoordigers van belangenorganisaties. Verder zullen verschillende Statenleden optreden als adviseur.

Het scholierenparlement vindt plaats in het Provinciehuis van 9.30 tot 21.00 uur. De openbare vergadering onder leiding van de Commissaris van de Koningin J. Kamminga begint om 18.45 uur.

Deelnemende scholen:

* Apeldoorn, CSG De Heemgaard

* Arnhem, Mozaïek College

* Arnhem, Gelders College

* Druten, Pax Christi College

* Doetinchem, Ulenhofcollege

* Elburg, Lambert Franckers College
* Groenlo, RKSG Marianum

* Heerde, CC De Noordgouw

* Nijmegen, Lindenholt College

* Nijmegen, Stedelijk Gymnasium
* Zevenaar, Liemers College