Gemeente Hoogeveen

______________________________________________________________________

10 januari 1999

Hoogeveense aanpak vindt landelijk navolging

Driesprong uit Nieuwlande wint batterijenwedstrijd 1997-1998

Basisschool De Driesprong aan de Julianalaan 9 in Nieuwlande heeft de Hoogeveense batterijenwedstrijd 1997-1998 gewonnen. De leerlingen van deze school zamelden gemiddeld 3,43 kilo batterijen per persoon in. Basisschool De Hoeksteen, eveneens uit Nieuwlande, werd tweede met 2,94 kilo batterijen per leerling.

De batterijenwedstrijd voor scholen vond deze keer alweer voor het tiende achtereenvolgende jaar plaats. De Hoogeveense aanpak is succesvol. De Stibat, een landelijke stichting om het inzamelen van batterijen te stimuleren, heeft inmiddels een lespakket batterijeninzameling ontwikkeld voor alle basisscholen in Nederland. De daaraan verbonden wedstrijd is gebaseerd op de manier waarop de gemeente Hoogeveen haar lagere scholen stimuleert batterijen in te zamelen.

Bij de Hoogeveense aanpak zorgt de gemeente voor het ophalen en wegen van de ingezamelde batterijen. De school die de meeste batterijen inzamelt wint een prijs van f. 300,-. De nummer twee krijgt een prijs van f. 200,-. Deze bedragen kunnen de scholen vrij besteden.

Nieuwkomers

Opvallend bij de tiende editie van de batterijenwedstrijd was de deelname van de scholen die na de herindeling bij Hoogeveen zijn gekomen. Deze vier scholen zamelden gezamenlijk 22 procent van het totaal aantal batterijen in. De 38 deelnemende scholen (47 locaties), grotendeels basisscholen en enkele middelbare scholen, zamelden gezamenlijk 2438 kilo batterijen in over de periode december 1997-september 1998. De editie van 1997-1998 was iets ingekort om in volgende jaren beter bij het schooljaar te kunnen aansluiten. In 1996-1997 werd 2718 kg aan batterijen ingezameld.

Wethouder M. Leistra van Milieu reikt donderdag 14 januari a.s. om 10.15 uur de eerste prijs van f. 300,- uit aan de winnaar. Dit gebeurt in De Driesprong aan de Julianalaan 9 in Nieuwlande.