Siemens Nederland N.V.

ICP 0299.002 h

Den Haag, woensdag 10 maart 1999

Scovery: de kleinste van de nieuwe Siemens-PC's

Siemens presenteert met de professionele Scovery een compacte, multifunctionele terminal, die ook als kleine PC kan worden geconfigureerd. Deze netwerk-computer is speciaal ontwikkeld voor klanten met grote netwerken, die veel belang hechten aan verlaging van de bedrijfskosten en aan een goede beveiliging. De Scovery 110 is met Windows CE in het flash-geheugen als echte Windows-terminal gepositioneerd. De Scovery 211 en 212 zijn netwerk-terminals met een Linux-besturingssysteem. De Scovery 250 heeft een Microsoft-besturingssysteem op de harde schijf, en kan als standaard-PC worden gebruikt op plaatsen waar de beschikbare ruimte minimaal is.

Met hun Linux-besturingssysteem, een Internet-browser en een snelle X86-processor zijn de Scovery 211 en de Scovery 212 als 'intelligente' terminals ook ideaal voor Java-omgevingen. Anders dan bij de PC is het besturingssysteem veilig en onveranderlijk in het flash-geheugen ondergebracht. Dit garandeert een even betrouwbare werking als bij PC-terminals. De X86-processoren hebben standaard 512 Kb second level cache on-board. Om het netwerk niet te belasten met tijdrovende opstartprocedures van de server, zijn bij de Scovery het besturingssysteem, de terminal-emulatie en de Citrix-client in het flash-geheugen lokaal ingeprogrammeerd.

Als kleine PC is de Scovery 250 met Intel Pentium II-processor vanaf maart 1999 leverbaar. Voor gebruik als kleine PC met Microsoft Windows NT 4.0 Workstation en voor eventuele upgrading is optioneel een harde schijf, een CD-ROM- en een disk-drive leverbaar. Het werkgeheugen is uitbreidbaar tot 256 Mb. Alle modellen hebben een grafische kaart met 4 Mb on-board. Voor uitbreidingskaarten zijn twee PCI-slots beschikbaar.

De Scovery is berekend op belangrijke veiligheidseisen. Bedrijfsrelevante gegevens worden niet op een lokale harde schijf, maar op de server opgeslagen. De Scovery is met name ook geschikt voor host-gebaseerde toepassingen, zoals invoer en opvragen van centrale databases, email en office-toepassingen. Daarmee is de Scovery uitermate interessant voor klanten die speciale eisen moeten stellen aan de veiligheid, zoals banken en politie. Andere toepassingen zijn bijvoorbeeld grote projecten, waarbij de lopende kosten zo laag mogelijk moeten worden gehouden, en 'monofunctionele' werkplekken, die toegang hebben tot databases en bedrijfseconomische softwareprogramma's zoals SAP R/3.

De systemen zullen vanaf circa HFL 1000,- (adviesprijs, exclusief BTW) in de vakhandel verkrijgbaar zijn.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Informatie en Communicatie Producten
tel. (070) 333 1700

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Tini Kater
tel. (070) 333 2095