AutoRai

27-7-2001

Seat Toledo met geavanceerde, adaptieve cruise control

Seat werkt op dit moment aan projecten die het comfort en de veiligheid in de verschillende SEAT-modellen nog verder moeten verbeteren. Het jongste voorbeeld op dit gebied is het prototype van een Toledo met een geavanceerde, adaptieve cruise control.

Het systeem heeft verschillende voordelen die het rijden veel gemakkelijker maken. Daarnaast levert het een belangrijke bijdrage aan de actieve veiligheid.

ACC is ontwikkeld door het Seat Technical Centre in Martorell. ACC stuurt niet alleen de cruise control aan, maar regelt ook automatisch de afstand tot voorliggers, herkent verkeerssignalen, verkeersborden en rijstrookmarkeringen, en past samen met het navigatiesysteem de snelheid van de auto aan het wegverloop aan.

In vergelijking tot een standaard Toledo is het prototype voorzien van enkele onderhuidse en derhalve onzichtbare modificaties. Zo zijn de koplampen voorzien van geïntegreerde laser-sensoren, die worden gebruikt voor de cruise control-functie. Een camera tussen de achteruitkijkspiegel en de hemelbekleding wordt gebruikt voor de rijstrookmarkering.

Geavanceerde functies op de Toledo met ACC-systeem

Stop&Go. Het geavanceerde ACC-systeem reduceert automatisch de snelheid indien de sensor in het front van de Toledo een voorligger ontdekt die langzamer rijdt. Zodra de weg weer vrij is, versnelt de auto weer tot de oorspronkelijk geprogrammeerde snelheid.

Snelheidslimiet-herkenning. Een andere functie van het geavanceerde ACC is het herkennen van verkeersborden door middel van cameras. De bestuurder krijgt informatie over de snelheidslimiet via gesproken aanwijzingen en via een visuele melding in het instrumentenpaneel. Als optie kan de auto ook automatisch de snelheid begrenzen tot de snelheid op het verkeersbord.

Koers-controle. Via een beeldherkenningssysteem herkent de auto rijstrookmarkeringen, waarbij een processor de afstand tussen de markeringen en de auto berekent. In de toekomst zal een akoestische waarschuwing of een vibratie in het stuurwiel de bestuurder waarschuwen indien hij niet goed in zijn rijstrook blijft.

Bochtsnelheid-controle. Een van de grootste nadelen van huidige ACC-systemen wordt acuut duidelijk in scherpe bochten. In dergelijke gevallen kan de voorligger verdwijnen uit het meetveld van de sensor, of de sensor kan zelfs een naderende tegenligger in een andere rijstrook detecteren met alle gevolgen van dien.

Deze nadelen kunnen worden overkomen, door gebruik te maken van systemen voor rijstrookherkenning en een voorspellend navigatiesysteem. Dankzij het eerste systeem volgt de auto constant de randmarkering van de weg, terwijl het tweede systeem de snelheid van de auto aanpast aan het wegverloop. Daarbij wordt gebruik gemaakt van aanvullende informatie op de navigatie-CD-ROM.

Hoewel het concept nog steeds in de ontwikkelingfase verkeert, is het belang van deze technologische innovatie reeds onderkend door de Society of Automotive Technicians (STA). Het is een bewijs van de voortdurende inzet van de Seat Research and Development division in SEATs Technical Centre in Martorell. Daar wordt onafgebroken gewerkt aan het ontwikkelen van geavanceerde systemen die Seats toekomstige modellen moeten voorzien van baanbrekende technologie.

Zoekwoorden:

Deel: ' Seat Toledo met geavanceerde, adaptieve cruise control '




Lees ook