Euronext Amsterdam

07 Aug 2001 Euronext N.V. maandstatistieken juli 2001 Persbericht 2001.065

Euronext N.V. maandstatistieken juli 2001

Seizoensgebonden daling in handel op Euronextmarkten in juli

Aanhoudende stijging van de handelsvolumes sinds januari

Cash Markten

Handelsvolumes stijgen over de eerste zeven maanden van het jaar

NextTrack bevestigt Europees leadership voor exchange traded funds

Aandelenhandel via de orderboeken van Euronext vertoonde een seizoensgebonden daling met 17,1% in juli, vergeleken met juni. Het daggemiddelde voor de maand daalde van EUR 6,95 miljard tot EUR 5,76 miljard. Het gemiddelde voor juli daalde licht vergeleken met juli 2000: van EUR 5,91 miljard tot 5,76 miljard per dag.

Sinds januari 2001 bedraagt de daghandel gemiddeld EUR 6,94 miljard. Een stijging met 3,5% vergeleken met EUR 6,71 miljard in 2000.

Op het NextTrack segment van de exchange traded funds, steeg de handel van een daggemiddelde van EUR 95,9 miljoen in juni tot 97,6 miljoen in juli.

NextTrack nam de leiding in Europa voor de exchange traded funds in juni. In juli is dit leiderschap nog versterkt met een marktaandeel dat is gestegen van 48% naar 57%. NextTrack startte op 9 januari 2001 en telt nu 14 Tracker fondsen.

Sinds het begin van het jaar, vonden op de gereguleerde markten van Euronext 26 IPO's plaats, waarbij in totaal EUR 9,8 milard werd opgehaald.

De marktkapitalisatie van de 1.588 op Euronext genoteerde bedrijven bedroeg EUR 2.176 miljard.

Derivaten Markten

De handel op Derivaten markten van Euronext viel in juli iets terug in vergelijking met de afgelopen maand. Deze maand werden er 31,55 miljoen contracten verhandeld, terwijl dat er vorige maand 2,66% meer waren. In de eerste zeven maanden van het jaar werden er 212,23 miljoen future- en optiecontracten verhandeld. Hiervan waren 55,8% aandelenopties, wat een stijging voor deze producten betekende van 52,7% over de eerste zeven maanden van het jaar. De totale handel op de Derivaten Markten van Euronext steeg met 5,5% vergeleken met de 201,15 miljoen optie- en futurecontracten die er in dezelfde periode van 2000 werden verhandeld.

De handel in Commodities steeg fors in juli. Er werden 7,8% meer opties en zelfs maar liefst 72,5% meer futures verhandeld in vergelijking met de afgelopen maand.

Euronext N.V. is de eerste pan-Europese beurs die is onstaan in september 2000 door de fusie van de beurzen van Amsterdam, Brussel en Parijs. Euronext N.V. is sinds 6 juli jongstleden genoteerd op Euronext Parijs
.

Appendix: Maandstatistieken Euronext Cash en Derivaten Markten