Seminair: De toegevoegde waarde van een evenementenbureau

Datum: 22-9-99

Publieksevenementen leveren een belangrijke bijdrage aan het imago van stad of gemeente en bepalen mede de leefbaarheid van de stad. Evenementen kunnen bovendien een belangrijke economische impuls leveren, als er bezoekers (en dus bestedingen) van buiten de stad of regio komen. Dat geldt niet alleen voor mega-evenementen zoals de start van de Tour de France, het EK Voetbal en de Elfstedentocht, maar ook voor evenementen op kleinere schaal zoals straattheater- en jazzfestivals.

Steeds meer gemeenten in Nederland ontdekken de mogelijkheden van publieks-evenementen en proberen deze een rol te laten spelen op het gebied van stadspromotie. Het organiseren van evenementen behoort evenwel, in principe niet tot het takenpakket van de gemiddelde gemeente. Door middel van een gericht evenementenbeleid via een evenementenbureau kan er wel invloed worden uitgeoefend op en sturing worden gegeven aan het evenementenaanbod.

De ReSpons Evenementen Monitor en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten organiseren op 22 september 1999 een seminar dat de mogelijkheden en beperkingen en de verschillende vormen van een evenementenbureau onder de loep neemt. De volgende aspecten komen daarbij onder andere aan de orde:
- waarom een evenementenbureau

- wat kost het en wie financiert het bureau

- wat wordt de rol van het bureau binnen de gemeente
- de status van het bureau: als onderdeel van de VVV, gemeente of onafhankelijk

Sprekers:

- Johan Moerman, Stichting Rotterdam Festivals
- Thom Ummels, Stichting Stadspromotie Almere (SSA)
- Hein te Riele, directeur VVV/Evenementenbureau Deventer
- Hans van Schaik, Stadspromotor Den Bosch

Het seminar begint om 13.30 uur en zal eindigen rond 17.30 uur met een paneldiscussie onder leiding van de dagvoorzitter. Na afloop van het seminar krijgen de deelnemers de mogelijkheid om de theaterdinervoorstelling ‘De val van de goden’ van de theatergroep Hollandia bij te wonen, een onderdeel van het evenement September in Rotterdam.

Voor vragen en/of aanmeldingen kunt u contact opnemen met:

Lex Kruijver en Angelique Sterkman

ReSpons Evenementen Monitor