Gemeente Nijmegen

Banen voor helpdeskmedewerker in het basisonderwijs

De computer neemt ook in het basisonderwijs een steeds belangrijkere plaats in. De computer wordt gebruikt in het onderwijsprogramma en bij de registratie van de leerlingen en hun vorderingen. Dagelijks zijn er vragen over het gebruik van de computer en de bediening en installatie van de verschillende computerprogramma's. Teveel en vaak te moeilijke vragen voor die ene leerkracht met de meeste omputerdeskundigheid. Om deze reden is het nodig om aparte banen te creren voor mensen die leerkrachten en schoolleiding ondersteuning bieden in het gebruik en beheer van de computers. Voor deze functies van helpdeskmedewerkers in het basisonderwijs start in april een opleiding voor hoger opgeleide werkzoekenden die langer dan drie jaar een uitkering hebben. Ervaring in het werken met computers is niet nodig. Na afloop van de opleiding wordt er een baan aangeboden via het Facilitair Centrum-ICT Nijmegen en omgeving. Dit Facilitair Centrum-ICT ondersteunt basisscholen in het beheer en gebruik van de computers. Ook kunnen de werkzoekenden bemiddeld worden voor een soortgelijke functie in het midden- en kleinbedrijf.

Opleiding
Voordat de werkzoekende start met de opleiding neemt hij/zij deel aan een kort orintatieprogramma om te kijken of de functie voor hem/haar geschikt is. De opleiding duurt anderhalf jaar gedurende vier dagen per week: twee praktijkdagen op een basisschool en twee theoriedagen op het ROC/Centrum voor Baan en Beroep. De opleidingstijden worden zoveel mogelijk afgestemd op de schooltijden van de kinderen. Tijdens de opleiding komen de volgende zaken aan bod: werken met de computer en diverse computerprogramma's, zoals MS DOS, Windows, Excel en Word. Maar ook het opsporen en verhelpen van storingen in de hard- en software van de computer is onderdeel van het programma.

Informatiebijeenkomst
Voor belangstellenden wordt er een informatiebijeenkomst verzorgt op dinsdag 2 maart 1999 om 10.00 uur op het ROC/Centrum voor Baan en Beroep, Energieweg 35, Nijmegen, tel. 3726622

Seminar voor de basisscholen
Op donderdagavond 11 februari wordt er voor basisscholen een seminar 'Computers in de school, problemen en oplossingen', georganiseerd door het Facilitair Centrum. Tijdens dit seminar zal de opleiding voor helpdeskmedewerkers in een workshop worden toegelicht. Het seminar vindt plaats in de HAN-faculteit Educatie, van Schuylenburgweg 3, Nijmegen en start om 19.30 uur. Indien u vragen heeft, kunt u bellen met Henny Klaassen (Facilitair Centrum), tel. 3552072 of 06-22154002 en Marie-Suzanne Kok (CBB/ROC), tel. 3726622