Delft, 12/20/99

Serviceverlening Brandsma Vorkheftrucks naar hoger niveau

Service verleent u niet ongeveer maar Exact! Veel bedrijven zien hun dienstverlenende activiteiten als een belangrijk middel om zich in positieve zin van hun concurrenten te onderscheiden. Net als bij de overige bedrijfsonderdelen wordt ook hier gestreefd naar hoge efficiency, zodat de geleverde diensten tegen een concurrerende prijs geleverd kunnen worden. Het is daarom niet verwonderlijk dat software die de service-activiteiten kan beheren volop in de schijnwerpers staat. Brandsma Vorkheftrucks B.V. heeft jarenlange ervaring in de verkoop, verhuur, leasing en reparatie van interne transportvoertuigen. Het familiebedrijf is officieel dealer van Komatsu (vorkheftrucks), importeur van Melroe Bobcat (wielladers) en importeur van Fantuzzi (reachstackers en vorkheftrucks). Daarnaast verhuurt en verkoopt Brandsma eveneens machines van vele andere merken. De heer Brandsma en de heer Plooij vertellen over de implementatie, de voordelen van E-Service Management en de geïntegreerde oplossing van Exact.

"Vroeger hebben wij met Finpack gewerkt, dat was echter puur een magazijnprogramma. Toen heeft een vertegenwoordiger van Exact Software ons bezocht, die heeft aangegeven dat we op een simpele manier de voorraad- en service-administratie konden integreren. Vandaar dat we zijn overgestapt naar E-Service Management," aldus de heer Plooij.

De heer Brandsma: "De implementatie heeft slechts één week geduurd. Deze forse tijdsbesparing was mogelijk, doordat we data als servicenummers, soort storingen en chassisnummers heel gemakkelijk konden overzetten naar het nieuwe pakket. We hebben namelijk in E-Service Management dezelfde opzet gemaakt als in de subsystemen van ons relatiebeheer." De heer Plooij vult aan: "Tijdens de implementatie hebben de consultants van Exact ons een prima gebruikerstraining gegeven. Sinds de aanschaf in 1993 werken we met tevredenheid met het pakket."

Als operational manager is de heer Plooij onder andere verantwoordelijk voor het uitdraaien van servicebonnen voor de buitenmonteurs, dit doet hij met behulp van E-Service Management. "De servicebonnen nemen gelukkig veel administratief werk uit handen van de monteurs, ze hebben namelijk over het algemeen een hekel aan schrijven."

De monteurs bij Brandsma hebben allemaal een eigen submagazijn. Onderdelen die nodig zijn voor servicebeurten, worden vanuit het centrale magazijn overgeboekt naar de submagazijnen. Wanneer een monteur een servicebon inlevert, worden de gebruikte onderdelen afgeboekt van zijn magazijn en vervolgens ook van het centrale magazijn. "Op deze manier kunnen we controleren welke onderdelen de monteurs gebruikt hebben," licht de heer Brandsma toe.

Naast E-Service Management werkt Brandsma ook met de financiële software van Exact. Doordat deze pakketten aan elkaar gekoppeld zijn, ontstaat een totaaloplossing. "Als er sprake is van een storing, kunnen we de kosten direct factureren. De kosten van servicebeurten (garantie of eigen machines) worden intern tegen kostprijs opgenomen. Zo hebben we snel een inzicht in de gemaakte kosten en opbrengsten," aldus de heer Brandsma.

Internationaal werkt Brandsma Vorkheftrucks B.V. eveneens met software van Exact. Bij Brandsma La Habana in Cuba wordt met de Spaanstalige versie gewerkt. "In Cuba is het pakket exact hetzelfde ingericht. Daarom is het heel makkelijk om met gegevens uit die Spaanse versie hier heen te komen, om te zetten en vervolgens in te lezen in de Nederlandse versie," legt de heer Plooij uit.

De heer Plooij is zeer tevreden over de ondersteuning van Exact: "We hebben een aantal kleine aanvangsproblemen gehad, die keurig opgelost zijn. Als we nu nog vragen hebben, maken we gebruik van ons onderhoudscontract, waardoor we telefonische ondersteuning krijgen. Daarmee zijn we bovendien verzekerd van regelmatige updates van de software; heel belangrijk met het oog op het jaar 2000 en de invoering van de euro."

E-Service Management wordt momenteel met name toegepast door bedrijven die klantgerichte service verlenen. De nieuwe module E-Service Management Preventief (beschikbaar in Exact Globe voor Windows, versie 4.1) is een welkome uitbereiding voor 'field service', bovendien wordt het pakket hiermee een perfect instrument voor machinepark onderhoud.

Twee belangrijke segmenten van E-Service Management zijn: * Machinepark onderhoud Machinepark onderhoud betreft de activiteiten die productiebedrijven ondernemen om hun machines zo te onderhouden dat productiedoelstellingen gerealiseerd kunnen worden. * Klantgerichte serviceverlening In deze groep bevinden zich bedrijven die service en onderhoud verlenen op apparatuur van derden. Dit kan extern (field service) of 'carry-in' (depot service) geschieden. De installatiebedrijven vormen een subgroep.

Deel: ' Serviceverlening Brandsma Vorkheftrucks naar hoger niveau '