14-01-1999Shell met Eneco in elektriciteitsproductie

ROTTERDAM - De onafhankelijke elektriciteitsontwikkelings- en -productiemaatschappij InterGen (een 50/50 joint venture van Shell en het Amerikaanse engineeringbedrijf Bechtel) en het energiedistributie- en telecommunicatiebedrijf Eneco hebben vandaag een intentieverklaring getekend om in de Rotterdamse regio een gasgestookte elektriciteitscentrale te bouwen. De eenheid moet een vermogen krijgen van 800 megawatt. InterGen krijgt een aandeel van 60% in de centrale met 40% voor Eneco.

De centrale moet goedkope elektriciteit produceren die wordt geleverd aan Eneco als exclusieve distributeur. Eneco verwacht een deel van de elektriciteit te kunnen verkopen in Duitsland en België. De samenwerking met InterGen past in het streven van Eneco om de eigen positie als (inter)nationaal elektriciteitsdistributiebedrijf te versterken in een situatie van liberalisering van de Europese elektriciteitsmarkt. Shell en Eneco zijn ook in gesprek om te zien hoe men kan samenwerken bij het ontwikkelen van een sterke positie op de internationale elektriciteitsmarkt.

Shell en Bechtel besloten eerder tot oprichting van InterGen om op wereldschaal elektriciteitscentrales te bouwen en te opereren. Voor Shell betekent dit dat men betrokken raakt in de hele bedrijfskolom van de elektriciteitsproductie, zogezegd "van gasput tot stopcontact". Beide partijen gaan nu verder overleggen over de definitieve omvang van de centrale, de locatiekeuze, het tijdschema van de bouw en het verkrijgen van de benodigde vergunningen. InterGen is een zogeheten Independent Power Producer (IPP), actief in ontwikkeling, projectmanagement, onderhoud en beheer van grote elektriciteitscentrales.

Deel: ' Shell met Eneco in elektriciteitsproductie '