04-03-1999

Natuurstroomstations geopend

MEERKERK - Shell schakelt als eerste oliemaatschappij in Nederland bij wijze van proef over op Natuurstroom. Dat is elektriciteit die gegarandeerd wordt opgewekt met behulp van de duurzame energiebronnen zon, wind of water. Shell koopt de Natuurstroom van energiebedrijf NUON in Arnhem. Twee stations, langs de A27 en A28, gaan de proef uitvoeren.

De elektriciteit wordt gedeeltelijk ter plekke opgewekt met behulp van twee zogeheten Natuurstroomcentrales bij ieder van de twee stations. Dat zijn modules van zonnepanelen met een totaal oppervlakte van 20 vierkante meter en een piekvermogen van 2000 Watt.

Visie
Op Shell-station Blommendaal aan de A27 bij Meerkerk, werd vandaag (4 maart) het startsein voor de meerjarige proef gegeven door mr. Jacques Schraven (president-directeur Shell Nederland), mr. Herman van Campenhout (directielid Shell Nederland Verkoopmaatschappij), ir. Tob Swelheim (voorzitter hoofddirectie N.V. NUON) en dr. Annemarie Goedmakers (directeur NUON Duurzame Energie/International). Gezamenlijk onthulden zij één van de twee Natuurstroom-centrales bij station Blommendaal.
Het andere Shell Natuurstroomstation is station Bornheim, aan de A28 bij Wezep. Shell heeft besloten tot de proef met Natuurstroomstations omdat het past in de visie van Shell dat meer en meer duurzame energie ontwikkeld moet worden om op termijn aan de wereldwijd groeiende energiebehoefte te kunnen voldoen.

Scenario's
Shell werkt met energiescenario’s die aangeven dat in 2050 zo’n 50% van de totale wereld-energiebehoefte uit duurzame energie afkomstig zou kunnen zijn. Al meer dan twintig jaar is de Koninklijk/Shell Groep actief op het gebied van duurzame energie. In 1997 maakte Shell dit tot kernactiviteit met de oprichting van een aparte divisie, Shell Renewables, naast de vier bestaande. Hierin werden de bestaande activiteiten op het gebied van duurzaamheid gebundeld, en worden nieuwe ontwikkeld. Shell Renewables richt zich vooral op zonne-energie, biomassa, bosbouw en windenergie.

NUON, de energie-onderneming voor Gelderland, Friesland en Flevoland, hecht veel belang aan de toepassing van duurzame energiebronnen, om als concern op de toekomst voorbereid te zijn. NUON hanteert een ambitieuze doelstelling - 5% duurzame energie in het jaar 2000 - en vervult een koploperspositie in Nederland. NUON levert Natuurstroom aan huishoudens en bedrijven. Het aantal bedrijven dat Natuurstroom afneemt, nam in 1998 toe tot 200; het aantal huishoudens tot 10.000.

Advies
Naast het leveren van Natuurstroom en het plaatsen van de in totaal vier Natuurstroomcentrales bij de twee Shell Natuurstroomstations, geeft NUON Shell advies over mogelijke energiebesparing op alle benzinestations. Onderzoek door NUON heeft uitgewezen dat hiermee een energiebesparing van ruim 10% mogelijk zou kunnen worden gerealiseerd. Shell Solar Energy B.V. te Helmond heeft de Natuurstroomcentrales geleverd, in samenwerking met Stork Infratechniek B.V. Shell Solar is toonaangevend op het gebied van productie van en research naar zogeheten fotovoltaïsche zonnecellen, -panelen en complete zonne-energiecentrales. Vorig jaar bedroeg de productiecapaciteit van Shell Solar 50.000 vierkante meter zonnepanelen, hetgeen overeenkomt met een elektriciteitsproductie van 5 megawatt piekvermogen. Shell Solar is daarmee marktleider in Nederland.

Tegelijkertijd met het overschakelen op Natuurstroom op de twee Nederlandse Shell-stations, neemt Shell ook in Duitsland twee benzinestations in gebruik, die deels van elektriciteit worden voorzien door middel van zonne-energie. Deze stations zijn beide in Hamburg gevestigd.

Deel: ' Shell opent natuurstroomstations '