PERSBERICHT

Siebel Systems rapporteert groeiende omzet en winst over tweede kwartaal 2001

Omzet groeit met 38 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar

SAN MATEO, Calif. - 20 juli 2001 - Siebel Systems heeft de resultaten bekend gemaakt over het kwartaal dat eindigde op 30 juni 2001.

De omzet bedroeg in het tweede kwartaal 549,7 miljoen dollar, vergeleken met 397,5 miljoen dollar over dezelfde periode een jaar eerder. Dat betekent een groei met 38 procent. De nettowinst kwam uit op 76,6 miljoen dollar of 0,15 dollarcent per aandeel, vergeleken met een pro-forma nettowinst van 49,1 miljoen dollar of 0,10 dollarcent per aandeel over het tweede kwartaal van 2000, een groei van respectievelijk 56 en 50 procent.

De omzet uit licenties bedroeg in het tweede kwartaal 286,8 miljoen dollar, vergeleken met 245,3 miljoen dollar gedurende dezelfde periode een jaar eerder, een toename met 17 procent. Omzet uit onderhoud, consultancy en andere vormen van dienstverlening kwamen uit op 262,9 miljoen dollar, vergeleken met 152,2 miljoen dollar over dezelfde periode een jaar eerder. Dat betekent een groei van 73 procent.

De positie van het bedrijf ten aanzien van cash, cash-equivalenten en korte-termijn investeringen bedroeg per 30 juni 2001 1,5 miljard dollar, een toename van 153 miljoen dollar ten opzichte van de positie op 31 maart 2001.

De pro-forma nettowinst over het tweede kwartaal van 2000 is exclusief de aanwas van preferente aandelen OpenSite Technologies (in mei 2000 door Siebel Systems overgenomen). De nettowinst en de netto winst per aandeel over het tweede kwartaal van 2000 inclusief deze verplichte aanwas bedragen respectievelijk 17,9 miljoen dollar en 0,04 dollarcent.

Hoogtepunten van het tweede kwartaal
Siebel Systems continueert de leidende positie in de snelgroeiende markt voor eBusiness applicatiesoftware, een technologie die organisaties in toenemende mate zien als een essentieel hulpmiddel om hun vermogen te kunnen vergroten om loyale klanten te winnen en te behouden. De volgende hoogtepunten vonden plaats of werden aangekondigd sinds de laatste financiële rapportage van Siebel:

Nieuwe klanten

Ingersoll-Rand Company, een multinationale fabrikant en aanbieder van oplossingen in de markt voor beveiliging, klimaatbeheersing, industriële productiviteit en infrastructuur, selecteerde Siebel eBusiness Applications voor het beheren van de verkoop, serviceverlening, call center en indirecte verkoop. Ingersoll-Rand onderkent dat het, wil het concern ook op langere termijn klanten tevreden kunnen stellen, een eenduidig en compleet systeem nodig heeft om wereldwijd met klanten en dealers te kunnen samenwerken. Service engineers, customer service-medewerkers en verkoopmedewerkers zullen in staat zijn om op consistente wijze uiterst actuele informatie over klanten en producten te delen, waardoor de dienstverlening van Ingersoll-Rand aan klanten en dealers kan worden geoptimaliseerd.

Malaysia National Insurance Berhad (MNI), de grootste aanbieder van verzekeringsproducten en -diensten in Maleisië, gebruikt Siebel eBusiness Applications in de gehele organisatie om nieuwe markten tot ontwikkeling te kunnen brengen en de dienstverlening te kunnen verbeteren. Siebel eInsurance Applications zullen MNI in staat stellen zaken te doen met klanten via tal van communicatiekanalen, waardoor de klantenloyaliteit groeit en klanten behouden blijven. Door afnemers beter te begrijpen, zal MNI in staat zijn tot cross selling te komen, zodat de omzet per klant ofwel de 'wallet share' kan worden gemaximaliseerd.

Schering Healthcare UK Ltd., een toonaangevende farmaceutische onderneming, heeft Siebel ePharma gekozen om een compleet, multichannel klanteninformatiesysteem op te bouwen. Door het gebruik van Siebel ePharma kunnen de service- en verkoopmedewerkers van Schering Healthcare probleemloos samenwerken, waardoor een zeer gepersonaliseerde vorm van dienstverlening kan worden aangeboden. Deze leidt tot een groei van de productiviteit en de klantentevredenheid.

Gedurende het tweede kwartaal van 2001 mocht Siebel Systems daarnaast onder andere de volgende klanten verwelkomen: Allianz First Life Insurance Co. Ltd, Banco do Estado de Estado Sao Paulo SA, Clarima SpA, DGZ DekaBank Deutsche Kommunalbank, Experian Information Solutions Inc, Fujitsu Systems Solutions, Hummingbird Ltd, LG-EDS Systems Inc, NTT DoCoMo Inc, Sumitomo Bank and Trust Co Ltd, United HealthCare Services en Verizon Global Solutions Inc.

Bestaande klanten hebben het gebruik van Siebel eBusiness Applications uitgebreid

Bayer AG, het succesvolle Duitse farma- en chemische concern, heeft besloten wereldwijd te standaardiseren op Siebel eBusiness Applications. Het bedrijf wil daarmee het vermogen vergroten van de verkoop-, service- en marketingmedewerkers - circa de helft van 119.000 medewerkers van Bayer - om klanten via meerdere kanalen te identificeren, te winnen en te behouden. Bayer verwacht met haar eBusiness-strategie in 2004 circa 5 miljard dollar aan omzet te genereren, waarbij sommige groepsonderdelen tot 50 procent van hun omzet via online verkopen realiseren.

Deutsche Telekom AG, een toonaangevende telecommunicatieaanbieder in Europa, heeft gestandaardiseerd op Siebel eCommunications voor alle bedrijfseenheden voor zakelijke en particuliere verkopen. Gezamenlijk bedienen deze afdelingen meer dan 40 miljoen klanten. Gebaseerd op de bewezen return on investment van eerdere implementaties van Siebel eBusiness Applications heeft Deutsche Telekom een aanzienlijke nieuwe opdracht geplaatst voor Siebel eBusiness Applcations die bedoeld zijn voor ondersteuning van werkprocessen gericht op werknemers, klanten en partners. Wanneer het systeem volledig in gebruik is, zullen meer dan 40.000 werknemers van Deutsche Telekom gebruik maken van Siebel eCommunications.

Commonwealth of Virginia heeft het gebruik van Siebel eBusiness Applications uitgebreid om de serviceverlening aan burgers te verbeteren. Het gaat hier om een onderdeel van een omvangrijk re-engineering project binnen de belastingdienst van deze Amerikaanse staat. Als voorbeeld van de pogingen van Amerikaanse openbare instellingen om op efficiënter wijze service te verlenen en tot een hoger niveau van tevredenheid onder burgers te komen, gebruikt de Virginia Department of Taxation Siebel eBusiness Applications om belastingbetalers op ieder moment en via ieder gewenst communicatiekanaal te laten communiceren met de belastingdienst. Virginia vertrouwt ook op Siebel eBusiness Applications om op efficiënter wijze gebruik te kunnen maken van de beschikbare hulpmiddelen via bijvoorbeeld een verbeterd cash management, terwijl tegelijkertijd meer belasting kan worden geïnd.

National Australia Bank, de grootste bank in Australië, heeft 8.000 gebruikers van Siebel eFinance Applications toegevoegd aan de reeds bestaande groep van gebruikers in het call center, regiokantoren en zakelijke afdelingen. Door gebruik te maken van Siebel eFinance Applications kunnen alle medewerkers die contact hebben met klanten - circa 10.000 werknemers - nu multichannel service- en verkooptransacties verrichten met zowel zakelijke als particuliere klanten. Hierdoor groeien zowel de omzet, de productiviteit als de klantentevredenheid.

Gedurende het tweede kwartaal van 2001 ontving Siebel Systems verder onder andere van de volgende bestaande klanten nieuwe opdrachten: Albacom SpA, BT, Canadian Imperial Bank of Commerce, Caterpillar Inc, Cisco Systems Inc, Compaq Computer Corporation, Dura Pharmaceuticals Inc, Electricité de France, General Motors Corporation, Italgas SpA, Johnson & Johnson Ltd, Novartis Pharmaceuticals UK Ltd, nPower Ltd, Starwood Hotels & Resorts Worldwide Inc, Sun Microsystems Inc, Telekom Italia, Telstra Corporation Limited, Thomson Learning, TXU Energy Services Company en Qualcomm Inc.

Siebel Systems breidde de productlijn uit
De introductie gedurende het tweede kwartaal van nieuwe producten heeft de toonaangevende positie van Siebel Systems in de markt voor eBusiness-software versterkt, ook wat betreft technologisch marktleiderschap.

Siebel Systems introduceert Siebel Employee Relationship Management In het tweede kwartaal heeft het bedrijf Siebel Employee Relationship Management (ERM) geïntroduceerd. Het gaat hier om een nieuwe productlijn die gericht is op de eigen medewerkers van een organisatie. Siebel ERM is een eBusiness-applicatie die organisaties ondersteuning biedt bij het aantrekken, ontwikkelen, managen en behouden van werknemers. Hiertoe wordt iedere fase in de relatie tussen werkgever en werknemer ondersteund. Met Siebel ERM kunnen bedrijven de beschikbare werknemers en de zakelijke doelstellingen optimaal op elkaar afstemmen, beleidsstukken en visies communiceren. Bovendien worden werknemers voorzien van die informatie en hulpmiddelen die zij nodig hebben om optimaal te kunnen functioneren. Klanten die Siebel ERM toepassen, zijn onder andere FleetBoston Financial Corporation, Hyder Business Services Group Ltd en Old Mutual South Africa.

Siebel Systems levert nieuwe generatie multichannel eBusiness Applications voor de auto- en vervoersbranche Siebel Systems is in het tweede kwartaal gestart met het leveren van de nieuwste versie van de toonaangevende branchespecifieke eBusiness-applicatie Siebel eAutomotive 2000.3. De nieuwe producten stellen auto- en vervoersbedrijven in staat multichannel verkoop, marketing en serviceverlening te beheren, te coördineren en te synchroniseren en omvat de beste faciliteiten voor analyse en marketing zodat nieuwe klanten kunnen worden aangetrokken en de individuele koopervaring kan worden verbeterd. Een groeiend aantal van de grootste autofabrikanten, importeurs, distributeurs en dealers ter wereld heeft besloten te standaardiseren op Siebel eBusiness Applications om klanten tevreden te stellen, wanneer en via welk kanaal zij ook contact willen opnemen. Hieronder bevinden zich DaimlerChrysler Corporation, Fleetwood Enterprise Inc., Ford Motor Company, General Motors Corporation, Mitsubishi Motor Sales of America Inc en Renault SA.

Siebel Systems ontvangt patenten op technologie voor datasynchronisatie Siebel Systems heeft van de United States Patent and Trademark Office twee aanvullende patenten ontvangen voor de unieke technologie voor datasynchronisatie voor mobiele en niet-aangesloten gebruikers en tussen gedistribueerde databaseservers. Inspelend op de behoefte van veel organisaties om betrouwbare en accurate informatie aan mobiele professionals te kunnen verschaffen, is Siebel Systems de enige aanbieder van applicatiesoftware die schaalbare databasesynchronisatie met de bedrijfsomgeving als basiselement in haar productlijnen heeft opgenomen.

Siebel Systems verbreedt mobiele eBusiness met Siebel Handheld Als verdere aanvulling op de reeds ongeëvenaarde ondersteuning van mobiele apparatuur, heeft Siebel Systems in het tweede kwartaal Siebel Handheld on the Microsoft PocketPC aangekondigd voor de Compaq iPaq Pocket PC. Deze krachtige combinatie biedt Siebel eBusiness Applications aan op het punt waar daadwerkelijk contact met de klant bestaat, zodat verkoopmedewerkers ter plekke toegang hebben tot belangrijke verkoop-, marketing- en service-informatie - waar en wanneer men maar wil.

Uitbreiding van het management en Board of Directors: Siebel Systems heeft het management en de Board of Directors gedurende het tweede kwartaal aanzienlijk versterkt. S Marc F. Racicot, voormalig gouverneur van de staat Montana, is toegetreden tot de Board of Directors. S William R. McDermott, voormalig president van Gartner Inc, is in dienst getreden als executive vice president Worldwide Sales Operations. McDermott zal leiding geven aan alle aspecten van de verkoopinspanningen van Siebel en is tevens lid van het executive management team van Siebel. S Michael C. Maibach, voormalig vice president of government affairs van Intel Corporation, is in dienst gekomen als senior vice president Government Affairs. S James F. McGuirk II, voormalig general manager of North America sales en services van Unisys Corporation, is benoemd tot vice president Federal Sales.

Erkenning vanuit de industrie:
Siebel Systems ontving gedurende het tweede kwartaal vanuit diverse media erkenning.

S Business Week noemde Siebel Systems in juni 2001 één van de best presterende softwarebedrijven ter wereld en gaf het bedrijf een veertiende positie in de IT 100, een jaarlijks rapportage over de honderd best presterende hightech bedrijven. S Forbes oordeelde in mei 2001 dat Siebel Systems over het beste alliantieprogramma voor ontwikkelaars van applicatieprogrammatuur beschikt. Dat gebeurde in het Magnetic 40-overzicht. S CRN kende Siebel Systems in juni 2001 een 'eStar Award' toe voor CRM-applicaties. Deze toekenning is gebaseerd op de toonaangevende positie van het bedrijf in de markt, de financiële prestaties, de technologische innovatie en de nadrukkelijke aanwezigheid in het indirecte kanaal van solution providers.

Siebel-allianties

Siebel Systems ging nieuwe allianties aan
In het tweede kwartaal heeft Siebel Systems belangrijke allianties aangekondigd met partners, waaronder AT&T Wireless, Experian en Quest Software Inc. AT&T Wireless zal samen met Siebel Systems draadloze toegang tot Siebel eBusiness Applications verkopen via AT&T GSM/GPRS. Experian, een wereldwijde aanbieder van diensten en producten ten aanzien van de integratie en authenticatie van klanteninformatie, zal zijn oplossingen integreren met Siebel eBusiness Applications. Quest Software en Siebel Systems zullen gezamenlijk veelomvattende oplossingen voor het monitoren van applicaties ontwikkelen en verkopen.

Siebel Systems sloot allianties rond draadloze toepassingen: Siebel Systems is een reeks van nieuwe allianties aangegaan om complete draadloze oplossingen te kunnen aanbieden. Naast AT&T Wireless zijn nieuwe partners: Cingular Wireless LLC, Aether Systems Inc. en Research in Motion (RIM). Siebel eBusiness Applications zullen beschikbaar komen voor alle Cingular mobiele netwerken. Aether Systems en RIM zijn toegetreden tot het alliantieprogramma om Siebel eBusiness Applications op de BlackBerry Wireless handheld te kunnen aanbieden, compleet met bijbehorende dienstverlening rond integratie en ondersteuning door Aether Systems, een toonaangevende aanbieder van draadloze toepassingen.

Over Siebel Systems
Siebel Systems, Inc. (NASDAQ: SEBL) is de toonaangevende aanbieder van eBusiness-applicatiesoftware. Siebel Systems biedt een geïntegreerde reeks van eBusiness-applicaties die verkoop, marketing en customer service mogelijk maakt via alle kanalen, zoals het web, call centers, directe verkoop, en indirecte afzetkanalen (zoals winkels en dealernetwerken). Siebel Systems beschikt wereldwijd over kantoren in meer dan 28 landen. Meer informatie is te vinden op www.siebel.com.

Meer informatie:

Sandra Wasseur
Marketing Director Northern Europe
Siebel Systems
Telefoon: 020-5401000

Corina Bulk
Verkroost & Partners Public Relations
Telefoon: 030-2284866

Deel: ' Siebel toont groeiende omzet en winst tweede kwartaal 2001 '




Lees ook