Siemens Nederland N.V.

A&D CD 0499.256

Den Haag, vrijdag 2 juli 1999

Siemens bedieningsapparatuur nu ook in robuuste metalen uitvoering

Siemens heeft een nieuwe serie Signum metallic drukknoppen en signaallampen gepresenteerd. Met name in de industrie heeft de gebruiker de voorkeur voor bedieningsapparatuur in uiterst robuuste uitvoering. Signum metallic voorziet volledig in deze perceptie. Bij Signum metallic kan men hetzelfde brede spectrum schakel- en signaleringselementen toepassen als bij de kunststof uitvoering van Signum. Ook bij de communicatie met AS-interface en Profibus-DP zijn dezelfde innovatieve ontwikkelingen als bij de bestaande Signum-apparatuur.

Signum metallic is een geheel nieuwe lijn drukknoppen en signaallampen van metaal. De apparatuur heeft een ronde bouwvorm met een nominale inbouwdiameter van 22 mm. Kenmerkend is de moderne en tegelijktijd robuuste uitvoering, afgestemd voor gebruik onder zware industriële omstandigheden. De beschermingsklasse is IP 67 en NEMA 4.

Het ergonomisch ontwerp van de nieuwe apparatuur heeft geleid tot een bedieningsoppervlak, dat enigszins hol is uitgevoerd en lensplaatjes voor de signaallampen, die een geringe bolling hebben. Signum metallic past door het platte design volledig bij de 3SB3- en 3SB4-folietoetsenborden van Siemens.

De Signum metallic-inbouwelementen hebben voor de montage in panelen een metalen houder, die kan worden omgekeerd. Hierdoor zijn de elementen in te bouwen in panelen met een wanddikte van 1 tot 4 mm en bij omgekeerde houder in wanddiktes van 3 tot 6 mm.

De schakelelementen zijn uitgevoerd als maak- of als verbreekcontact met een hoge contactzekerheid en geschikt voor zeer lage spanningen tot 5 V, respectievelijk zeer kleine stromen vanaf 1 mA, zoals deze bij elektronica-applicaties voorkomen. De schakeling van het verbreekcontact wordt gedwongen uitgevoerd.

De montage van de Signum metallic-apparatuur is eenvoudig en snel door één persoon uit te voeren. Men steekt het inbouwelement aan de voorzijde door de opening van het paneel. De houder wordt er van achteren op geplaatst en met een schroef vastgezet. Daarna kan men het schakelelement of de lamphouder van achteren op het inbouwelement klikken. Evenals bij de kunststof uitvoering kan men bij Signum metallic naast elementen met schroefaansluiting ook elementen met Cage Clamp *) toepassen. Hierdoor is de bedieningsapparatuur direct tegen elkaar te monteren.

Signum metallic is evenals de kunststof uitvoering van de Signum-apparatuur geschikt om op een gebruikersmodule van AS-interface bussysteem aan te sluiten. Op een module met 4I/4O kunnen vier schakelelementen worden afgevraagd respectievelijk signaallaampen worden aangestuurd. De signaallampen krijgen hun voeding vanuit de buskabel.
Voor koppeling van Signum metallic op het Profibus-DP bussysteem zijn koppelmodules leverbaar. Iedere module is uitgevoerd met vier platte bandkabels, waarop telkens 16 bedieningselementen zijn aan te sluiten. In totaal kan men 64 elementen via een module koppelen met het bussysteem, zonder beperkingen wat de in- en uitgangen betreft. Wanneer men bijvoorbeeld knevelschakelaars toepast met drie schakelstanden en een signaallamp vormt de Profibus-DP-aansluiting hierbij geen enkele restrictie. Met behulp van de koppelmodule kan men van iedere afzonderlijke bedienings- of signaleringselement diagnose stellen.

*) Cage Clamp is een gedeponeerd handelsmerk van de firma Wago.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, A.I.M. Braakman tel. (070) 333 3275

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325