Siemens Nederland N.V. Index Search Contact Home

Primary navigation buttons

Recente persberichten Archief persberichten Persberichten zoeken Internationale persberichten Foto catalogus

AD AS 199909.176

Den Haag, vrijdag 22 oktober 1999

Met de basismodule BM 147/CPU voor een I/O-station van het decentrale periferiesysteem Simatic ET 200X is Siemens vorig jaar begonnen om I/O-stations de functionaliteit van een PLC te geven. Deze ontwikkeling heeft een vervolg gekregen doordat de functionaliteit van de basismodule hiervoor is uitgebreid en het geheugen is vergroot. Hierdoor kan men het Simatic ET 200X decentrale periferiesysteem voor aansluiting op Profibus-DP nu ook gebruiken voor diverse technologische functies. Een dergelijk I/O-station is een kleinschalige besturing geworden, die ook geschikt is voor stand-alone bedrijf wanneer het busverkeer is onderbroken.

De I/O-stations van het decentrale periferiesysteem Simatic ET 200X functioneren als slave in een Profibus-DP-netwerk. Siemens breidt de PLC-functionaliteit uit van decentraal periferiesysteem Simatic ET 200X Dankzij de hoge beschermingsklasse van IP 65 zijn deze stations ook onder ongunstige omstandigheden direct op de werkvloer te gebruiken. Als aanvulling op de basismodules die in het netwerk als communicatieprocessoren functioneren is sinds vorig jaar eveneens de BM 147/CPU leverbaar. Men kan hiermee in een ET 200X data van sensoren voorverwerken en aangesloten actuatoren en draaistroomverbruikers zoals motoren aansturen via het eigen programma van de intelligente basismodule. Deze beschikt hiertoe over een subset van de instructievoorraad van de midrange PLC-controller S7-300.

De uitvoering van de BM 147/CPU is nu vernieuwd en de instructievoorraad aanzienlijk uitgebreid. Het geheugen is vergroot tot 24 kbyte. In dit geheugen kunnen nu 128 databouwstenen en functies alsmede alle typen functiebouwstenen worden ondergebracht. Verder is het aantal merkers, tijden en tellers uitgebreid. Men kan met de BM 147/CPU nu ook grotere parametercombinaties verwerken, bijvoorbeeld voor motordata en gegevens van werkstukken. De functies bij de BM 147/CPU zijn volledig identiek met die van de midrange PLC-controller Simatic S7-300. Ook het projecteren en het programmeren gebeurt als bij de S7-300-besturing. Hierdoor is de decentralisering van een besturingsstructuur met Profibus-masters en -slaves aanzienlijk vereenvoudigd. Programmamodules en -bouwstenen, die tot nu toe alleen waren te beheren in de centrale besturing als master kunnen nu ook met identieke data- en programmastructuur in de slaves als decentrale I/O-stations worden ondergebracht.

De BM 147/CPU in de vernieuwde uitvoering is nu ook geschikt voor diverse technologische functies. Voorbeelden zijn lineaire verplaatsingen, het aansturen van wissels in transportsystemen, eenvoudige positioneringen en diverse typen regelopgaven.

Nadere inlichtingen voor de lezer: divisie Industriële Producten en Energieverdeling, tel. (070) 333 3515

Nadere inlichtingen voor de redactie: afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos tel. (070) 333 2325