Siemens Nederland N.V.

A&D SE 1298.111 h

Den Haag, woensdag 17 maart 1999

Siemens breidt Sitop power schakelende voedingen uit met DC/DC-omvormer en met een uitvoering in IP 65

Siemens heeft de Sitop power serie standaarduitvoeringen schakelende voedingen uitgebreid met twee specials. Deze kunnen voor alle toepassingen worden gebruikt waar men 24 V-gebruikers op een uiterst constante spanning wil kunnen aansluiten. Het type voor 24 V/10 A in de beschermingsklasse IP 65 past volledig bij de uitvoering van het decentrale periferiesysteem Simatic ET 200X. De andere nieuwe voeding is een DC/DC-omvormer voor 24 V/2 A, die geschikt is voor gebruik in alle gangbare gelijkstroomnetten. Dit is met name het geval bij intrinsiekveilige applicaties die zijn gebaseerd op gelijkstroomvoeding met batterijbuffering. Voorbeelden zijn verkeers- en telecommunicatietechniek alsmede elektriciteitscentrales.

De Sitop power 24 V/10 A is met zijn hoge beschermingsklasse IP 65 geschikt voor gebruik onder zware industriële omstandigheden. De geïntegreerde insteekverbinding van deze voeding is afgestemd op gebruik samen met de modules uit het Simatic ET 200X-systeem. Dit decentrale periferiesysteem gebaseerd op koppeling via Profibus-DP omvat I/O-modules, intelligente modules met signaalvoorbewerking, motorverdelingen, modules met pneumatisch te bedienen ventielen en pneumatische interfacemodules. De nieuwe voeding is evenals de andere ET 200X-modules uitgevoerd in de beschermingsklasse IP 65/67. De geregelde 24 V-uitgangsspanning van de Sitop power wordt via de achterwandbus van het periferiesysteem als voeding gebruikt voor aangesloten elektronica, sensoren, actuatoren en overige belastingen van de I/O-stations. Men kan de 24 V-spanning ook via schroefklemmen aftakken. Hierdoor is deze Sitop power ook als zelfstandig functionerend apparaat in IP 65 te gebruiken, geheel onafhankelijk van ET 200X. Bij een kortsluiting van het uitgangscircuit kan men naar wens de voeding weer laten inschakelen of uitgeschakeld laten.

De Sitop power 24 V/2 A is eveneens geschikt voor industrieel gebruik. De voeding is zonder vermogensreductie te gebruiken tot een omgevingstemperatuur van 70°C. De radio-ontstoring volgens klasse B maakt deze Sitop power geschikt voor gebruik in woongebieden en kantoren. Deze Sitop power is een DC/DC-omvormer met een ingangsspanning van 38 tot 121 V DC en een nauwkeurig geregelde uitgangsspanning van 24 V DC. Daarmee is gebruik in gelijkstroomnetten over de gehele wereld mogelijk, met name bij batterijnetten met 48, 60 of 110 V. De voeding dankt zijn hoge bedrijfszekerheid ondermeer aan het bestand zijn tegen bedrijf in nullast en met continue kortsluiting. Kenmerkend is de koeling zonder ventilator waardoor een potentiële storingsbron is weggevallen. Men kan het apparaat op 35 mm DIN-rail klikken en met schroeven tegen de wand bevestigen.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling tel. (070) 333 3515

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325