Siemens Nederland N.V. Index Search Contact Home Persbericht

AD PT 199909.174

Den Haag, vrijdag 22 oktober 1999

Siemens breidt spectrum PC-based besturingen uit , de Simatic WinAC Pro Lite

Siemens brengt met Simatic WinAC Pro Lite een PC-based control op de markt voor applicaties met een kleine tot middelgrote omvang. WinAC Pro Lite bestaat uit de nieuwe slot-PLC die men in een gebruikelijke PC kan plaatsen. De nieuwe PC-based control combineert op een PC-platform de functies besturing, dataverwerking, communicatie, visualisering alsmede technologische functies.

Simatic WinAC Pro Lite biedt dezelfde performance als een PLC-controller Simatic S7-400 met de CPU 412. Siemens breidt spectrum PC-based besturingen uit, de Simatic WinAC Pro Lite De nieuwe slot-WinAC Pro heeft de grootte van een dubbelbrede ¾ ISA-insteekkaart met 128 kbyte werkgeheugen en maximaal 2 kbyte adresruimte. Men kan de kaart in een gebruikelijke PC plaatsen met tenminste een 200 MHz Pentium-processor en 64 Mbyte RAM werkgeheugen.

Evenals de andere Simatic PC-based controls beschikt de nieuwe slot-PLC over karakteristieke PLC-eigenschappen zoals deterministisch gedrag, data-remanentie, hardware klok en een snelle opstarttijd. De slot-PLC WinAC Pro functioneert onafhankelijk van het besturingssysteem Windows NT. Hierdoor blijft de slot-PLC in bedrijf wanneer dit besturingssysteem onverhoopt mocht uitvallen. Men programmeert de slot-PLC net zoals alle Simatic S7-CPU's met Step 7 of met één van de Simatic engineeringspakketten.

Simatic WinAC Pro Lite omvat in detail de volgende functionaliteit: · WinAC Controlling voor coördinatie van de besturingsfuncties van de slot-PLC. · WinAC Computing waarmee standaardsoftwarepakketten voor Microsoft Office op een eenvoudige manier toegang hebben tot de procesdata van de slot-PLC. Hiervoor worden ActiveX control-mechanismen gebruikt. De gebruiker kan ook met Visual Basic of Visal C/C++ eigen applicaties maken waarmee toegang tot de procesdata wordt verkregen. De geïntegreerde OPC-server geeft vanuit OPC client-applicaties vrije toegang tot de procesdata. · WinAC Networks waarmee communicatie mogelijk is met behulp van Simatic S7-diensten via Industrial Ethernet, TCP/IP en Profibus-DP. · WinAC Visualizing levert een geoptimaliserde interface voor het SCADA-systeem WinCC en het small SCADA-systeem ProTool/Pro. Hiervoor wordt de geïntegreerde OPC-server met Data Acces Interface 2.0 gebruikt.

Gebruikte afkortingen: Active X Verdere ontwikkeling van de OCX-standaards in richting Internet CPU Central Processor Unit OCX OLE Custom Control OLE Object Linking and Embedding OPC OLE for Process Control PLC Programmable Logic Controller TCP/IP Transmission Control Protocol / Internet Protocol

Nadere inlichtingen voor de lezer: divisie Industriële Producten en Energieverdeling, dhr. R.J.B. van der Poel, tel. (070) 333 3257

Nadere inlichtingen voor de redactie: afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos tel. (070) 333 2325