Siemens Nederland N.V.

A&D CD 1198.211

Den Haag, donderdag 27 mei 1999

Siemens introduceert complete nieuwe lijn Bero optische benaderingsschakelaars

Als aanvulling op het uitgebreide leveringsprogramma inductieve, capacitieve en ultrasonore Bero's heeft Siemens een complete lijn optische Bero benaderingsschakelaars op de markt gebracht. De verschillende opto-Bero's 3RG7 functioneren op basis van zichtbaar licht, infrarood licht of laserlicht. Hiermee kan men objecten detecteren op contrast, helderheid, afstand en kleur. Het 3RG-programma omvat bijna zestig verschillende uitvoeringen opto-Bero's. Hiermee zijn zelfs geheel nieuwe applicaties mogelijk in de machinebouw, de logistiek van het productieproces, diverse branches van de productietechnologie en in de voedings- en genotmiddelenindustrie. De nieuwe opto-Bero's 3RG7 beschikken alle over een koppeling voor aansluiting op het AS-interface netwerk. De verschillende uitvoeringen zijn alle heel compact en gemakkelijk te monteren.

Het zwaartepunt van de 3RG7 optische benaderingsschakelaars vormen de meer dan vijftig varianten die zijn uitgevoerd als reflectie-lichtsensor, reflectie-lichtsensor met achtergrondonderdrukking, reflectie-lichtcellen en in uitvoering als enkelstraals optische benaderingsschakelaars. Daarnaast omvat het 3RG7-programma een aantal interessante specials. De Color-Bero is een kleursensor, die objecten beoordeelt op de kleuren rood, groen en blauw. De Bero drukmarkeringssensor is speciaal ontwikkeld om contrastverschillen bij gedrukte markeringen te onderscheiden. De laser-Bero kan zeer kleine objecten met afmetingen vanaf 0,1 mm detecteren. De Bero G20 benaderingsschakelaar heeft een gaffelvormige uitvoering voor het doorvoeren van het materiaal met een spleetwijdte van 2 mm. Deze Bero-benaderingsschakelaar is speciaal ontworpen voor de drukkerijtechniek en de verpakkingsindustrie. Men kan hiermee zelfs transparante objecten detecteren zoals folie en ander halfdoorzichtig materiaal.
Bij de verschillende Bero-benaderingsschakelaars zijn er mogelijkheden om de optische invloed van de achtergrond te onderdrukken. Verder zijn er Bero's met een anti-interferentiefunctie. De schakelfrequentie ligt bij alle nieuwe typen op een verhoudingsgewijs hoog niveau. Er is veel aandacht besteed om de nieuwe Bero's ongevoelig te maken voor de inwerking van vreemd licht en wederzijdse beïnvloeding.

Het instellen van de Bero's gebeurt volgens het teach-in-principe. Hierdoor is een aanpassing aan de lokale omstandigheden zeer snel mogelijk.

De nieuwe Bero-benaderingsschakelaars kunnen alle als sensor in een AS-interface-netwerk worden opgenomen. De uitgaande binaire of analoge signalen zijn in een PLC te verwerken.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, A.I.M. Braakman tel. (070) 333 3275

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325