Siemens oplossingen garanderen elektriciteitsnet gereed voor toekomst

Amsterdam verwelkomt opnieuw zo’n 8000 slimme energie deskundigen

Amsterdam, 20130909 -- Het groeiende belang voor de verschillende belanghebbenden in de energiesector van samenwerking, interoperabiliteit, gedeelde doelstellingen en gezamenlijke ambities is de focus van de komende jaarlijkse European Utility Week van 15-17 oktober in de Amsterdam RAI.

Ongeveer 8000 slimme energie deskundigen wonen de conferentie en expo bij waar ze nuttige informatie op zullen doen over alle aspecten van de energiesector – van slimme transmissie naar de consument, waaronder slimme transmissie- en distributie-infrastructuren, tot integratie en opslag van duurzame energie, slimme meters, beheer van ICT en data, smart homes en betrokkenheid van de eindgebruiker.

Siemens keert terug naar European Utility Week als de exclusieve Diamant Sponsor. “Energiebedrijven staan voor grote uitdagingen. De groeiende feed-in van decentraal opgewekte energie en technische zowel als niet-technische verliezen zetten de sector onder financiële druk,” zegt Dr Jan Mrosik, CEO van Siemens Smart Grid Division, en hoofdspreker op European Utility Week. “Bovendien,” gaat hij verder, “bedreigen een verouderende infrastructuur en een hogere frequentie van natuurrampen de leveringsbetrouwbaarheid. Als reactie op deze uitdagingen zet Siemens Smart Grid zich in voor het bevorderen van de activiteiten van energiebedrijven en netbeheerders. We zijn terug in Amsterdam op Europa’s toonaangevende show voor de energiesector om hier kracht bij te zetten,” zegt Dr Mrosik.

Volgens de CEO van Siemens Smart Grid Division “ontwikkelt de technologie in de energiesector snel en moeten we voortdurend innoveren om deze ontwikkelingen bij te houden.” Hij denkt dat “de dramatisch toenemende rol van software in energiebeheer de gelegenheid geeft om de uitdagingen waarmee de sector geconfronteerd wordt het hoofd te bieden.”

Holistische benadering
Om de innovatieve expertise van het bedrijf op dit gebied te onderstrepen lanceert Siemens Smart Grid Division tijdens European Utility Week een reeks software oplossingen. “Tegelijkertijd zijn we sterk van mening dat alleen een end-to-end portfolio die alle niveaus van een smart grid dekt de oplossingen zal bieden die onze klanten nodig hebben om hun zaken efficiënter te kunnen regelen met het oog op toenemende betrouwbaarheid, toekomstige groei en zakelijk succes,” zegt Dr Mrosik. Daarom zal Siemens Smart Grid tevens nieuwe innovatieve hardware presenteren die gegevens voor deze software zal leveren.

Dr Mrosik licht toe: “In een ‘software-wereld’ of een wereld waarin het elektriciteitsnet meer en meer deel wordt van het ‘internet van dingen’, kun je niet slagen zonder gebruik te maken van partners. Daarom is het onze strategie om een ecosysteem te creëren van top IT partners voor Siemens Smart Grid.”

Siemens is de ideale partner
Elisabeth Brusse, programmadirecteur van European Utility Week, zegt: “Siemens is de ideale partner voor European Utility Week, dat een uniek platform voor slimme energie is. Met het thema van het evenement voor dit jaar, namelijk ‘Alle neuzen in dezelfde richting’ en de groeiende aandacht voor samenwerking, interoperabiliteit, gedeelde doelstellingen en gezamenlijke ambities, zijn we trots op de deelname aan de show van deze prominente end-to-end aanbieder van oplossingen.”

Siemens Smart Grids zal haar unieke visie van een intelligent geautomatiseerde infrastructuur demonstreren door middel van verschillende uitstallingen op Stand 1.A09, de keynote toespraak tijdens de openingssessie door CEO Siemens Smart Grid CEO, Dr Jan Mrosik, en presentaties door verschillende Siemens deskundigen als onderdeel van het congresprogramma en technology plaza. De uitstallingen bij de stand lopen uiteen van oplossingen voor netplanning tot netbeheer, en geautomatiseerde energiesystemen voor distributienetwerken tot slimme gebouwen in slimme elektriciteitsnetten.

Ook presideert Siemens op woensdag 16 oktober (14.00-17.00) de European Utility Week sessie ICT en IT/OT Integratie & Strategie. Voorzitter is Dr Volker Distelrath van Siemens Smart Grid, Technologie & Innovatie. Deze sessie zal een overzicht geven van implementatievoorbeelden, strategieën voor IT/OT integratie en het gebruik van big data analyse, en zal tevens mogelijkheden bespreken voor de integratie van eventuele privacy regelgevingsvereisten tijdens de ontwerpfase.

Een speciaal onderdeel van European Utility Week is een internationale expo met meer dan 350 leveranciers van oplossingen, 200 deskundige sprekers uit de sector en zo’n 8000 congresdeelnemers en expo bezoekers, waaronder vertegenwoordigers van meer dan 300 vooraanstaande energiebedrijven.

Evenement data en plaats:
Conferentie en Expo:  15-17 oktober 2013
Plaats:  Amsterdam RAI, Nederland