Ingezonden persbericht

Persinformatie l Embargo 10 september 2001
Embargobericht (10-09-2001):
Siemens levert apparatuur voor Tele2 als eerste Nederlandse MVNO

Siemens Nederland N.V. heeft de afronding van het GSM systeem bij het telecombedrijf Tele2 gerealiseerd. Dit van oorsprong Zweedse bedrijf gaat zich in september in Nederland vestigen als nieuwe aanbieder van mobiele telefoon diensten. Siemens Nederland levert aan Tele2 het switching systeem, het hart van een GSM netwerk.

Met de komst van Tele2 op de markt van mobiele telefonie, is in Nederland de eerste Mobiele Virtuele Netwerk Operator (MVNO) geboren. Als MVNO heeft Tele2 geen eigen antennes nodig, maar kan het toch volledig in eigen beheer GSM diensten bieden, zoals spraakverbindingen, dataverbindingen, SMS, voicemail, prepaid enzovoorts. Tele2 heeft een overeenkomst gesloten met een reeds bestaande mobiele operator die haar radionetwerk ter beschikking stelt.
De verwachting is dat in de komende tijd meer telecom bedrijven zich als MVNO zullen aandienen om op deze manier GSM diensten aan te bieden aan het Nederlandse publiek. Siemens ICN Mobiele Netwerken biedt de mobiele systemen en de bouwstenen voor het realiseren van innovatieve mobiele diensten en heeft dit jaar in een aantal Europese landen systemen voor MVNO's geïmplementeerd, o.m. in Denemarken (ook Tele2) en in Ierland. (EMBARGO 10 September 2001)
Informatie voor de redactie:
Siemens Nederland N.V., Persvoorlichting, André van Schoonderwoerd Tel: 070 - 333 2272, mobiel 06- 53 407417, fax 070 - 333 2253 e-mail: andre.schoonderwoerd@siemens.nl
Voor alle Siemens persberichten zie: www.siemens.nl/persinfo

Tele2, Woordvoerder Günther Vogelpoel.
Tel: 020 - 702 0202
e-mail: gunther.vogelpoel@tele2.com