Siemens Nederland N.V.

ICP 0499.001

Den Haag, vrijdag 16 april 1999

Siemens Nederland levert PC's voor de 30 000 werkplekken van de Belastingdienst

Na het telefonienetwerk levert Siemens Nederland nu ook de desktops en notebooks voor de ca. 30 000 werkplekken van de Belastingdienst. Het raamcontract is vandaag getekend. Voor Siemens Nederland is dit qua volume de grootste PC-opdracht. De levering van de PC's gaat over een periode van drie jaar.

Het Automatiseringscentrum van de Belastingdienst, verantwoordelijk voor de gigantische operatie genaamd Upgrade Client Operating System (Ucos), zet met de nieuwe werkstations een veilige en eenvoudig te handhaven standaardomgeving op voor zijn 480 locaties. De PC's moesten dan ook aan een groot aantal voorwaarden voldoen. Zo zijn bijvoorbeeld de data in de 16 000 notebooks versleuteld opgeslagen en kunnen sommige toepassingen alleen worden gebruikt als de portable computers aan het netwerk zijn gekoppeld. Een testteam van 20 man is twee maanden bezig geweest om de compleet geconfigureerde systemen pasklaar en naar de wensen van de belastingdienst te kunnen leveren.

Hergebruik oude PC's
De oude PC's van de Belastingdienst worden door de dienst Domeinen van het Ministerie van Financiën verzameld en komen terecht bij de Stichting Computer Hergebruik. De Stichting plaatst oude geupdate computers o. a. in het onderwijs. Siemens zorgt voor het onderhoud van de computers en biedt een helpdesk aan.

De integratie van informatie en communicatie die Siemens een half jaar gelden heeft ingevoerd werpt nu haar vruchten af. Alles uit één hand - dat is de sterkte van Siemens. Als leverancier van ICT-producten maakt het concern wereldwijd een omzet van meer dan 50 miljard gulden en biedt werkgelegenheid aan 110 000 mensen. In Nederland gaat het om 600 miljoen gulden en zo'n 800 medewerkers.

Technische gegevens van de computers:
De PC's draaien op het besturingssysteem NT. Alle PC's hebben een pentium II processor en minimaal 64 MB intern geheugen en een vaste schijf van 1,5 gigabyte.

Nadere Inlichtingen voor de redactie:
Afdeling Persvoorlichting, Sandra Strotkamp, Tel. 070-333 1433