Siemens Nederland N.V.

HL HF 1198.012 h

Den Haag, donderdag 4 maart 1999

SIEGET® : bipolaire HF-transistoren: wereldklasse met 45 GHz-grensfrequentie

Siemens Halfgeleiders presenteert de nieuwste generatie SIEGET®: (Siemens-grounded-emitter-transistor). Met een grensfrequentie van 45 GHz is de BFP520 de snelste bipolaire HF-transistor ter wereld die in serie leverbaar is. De transistor is met name geschikt voor gebruik in mobiele communicatiesystemen tot 6 GHz en oscillatoren met een hoge frequentie tot 15 GHz waarbij hoge eisen aan het ruisgedrag wordt gesteld.

Met de invoering van de SIEGET®:-reeks in 1994 zorgde Siemens voor een revolutie op de markt voor discrete bipolaire HF-transistoren. In vergelijking met de "oude" SIEGET®:-typen BFP405 en BFP420 beschikt de nieuwe BFP520 over een duidelijk hogere versterking met aanzienlijk minder ruis. Bij 1,8 GHz (Vce+2V/lc=20MA) is de versterking Gms van de BFP520 23 dB en het minimale ruisniveau NF 0,95 dB. Hiermee zijn in de radioband bij 1,8 GHz voor het eerst ruisniveaus lager dan 1 dB behaald met behulp van een betaalbare bipolaire transistor. Dit was tot voor kort alleen mogelijk met de gallium-arsenide-technologie.

De BFP520 wordt geleverd in de beproefde SOT-343-behuizing met "special inner lead frame". De transistor wordt vanaf begin 1999 in serie geproduceerd.

Het brede productenspectrum van de divisie Halfgeleiders van Siemens omvat hooggeïntegreerde systeem-IC's, geheugen- en HF-modulen, discrete halfgeleiders en vermogens-IC's alsmede optische halfgeleiders en glasvezelcomponenten. Met dit aanbod behoort Siemens Halfgeleiders tot een van de belangrijkste leveranciers ter wereld van elektronische modulen voor de belangrijke markten communicatiechniek, automatisering, gegevenstechniek en automobiel- en consumententechniek. Op het gebied van chipcard-IC's is Siemens de grootste leverancier ter wereld.

Voor meer informatie zie www.siemens.com/semiconductor/index

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Elektronica Componenten
tel. (070) 333 1086

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325