Siemens Nederland N.V.

HL SC 1298.024 h

Den Haag, woensdag 3 maart 1999

Volledige serie eenmaal te programmeren microcontrollers gepresenteerd

Bij haar intrede in de markt voor consumer-chips presenteerde de Siemens-divisie Halfgeleiders een volledige serie OTP-microcontrollers (one-time programmable) voor. Uitgevoerd met on-chip-geheugens zijn de nieuwe controllers nu verkrijgbaar in zes verschillende uitvoeringen qua grootte en mogelijkheden.

De serie omvat de eerste 8 bits-microcontroller met on-chip-LCD-controller (C505L), de eerste 8 bits-microcontroller met 16 kbyte-OTP-geheugen en krachtige PWM-eenheid (C504) en een microcontroller met 32 kbyte-on-chip-OTP en CAN 2.0B op de kaart (C505CA). Dankzij deze producten vergroot Siemens Halfgeleiders haar marktaandeel op de markten consumentenelektronica, industrie en automobieltechniek.

In totaal omvat de 8 bits-serie OTP-versies van de C501G, C504, C505CA, C513 en C515C. Het eerste OTP-product in de 16 bits-uitvoering is de C164CI. De componenten zullen binnenkort in serie leverbaar zijn. Bovendien zijn zogenoemde starter-kits leverbaar.

Met de OTP-serie richt Siemens Halfgeleiders zich op een brede klantenkring: van grote productie-ondernemingen tot kleine ontwikkelingsfirmas, die met name geïnteresseerd zijn in snelheid en een zo groot mogelijke flexibiliteit. Met OTPs kan de klant permanente geheugens programmeren volgens zijn eigen speciale wensen.

OTPs worden met name toegepast in wasmachines, digitale terminals, satellietontvangers en videorecorders. De marketing-director van de sector Microcontrollers van Siemens Halfgeleiders, Bernard Huber: "Door introductie van een volledige OTP-serie komt Siemens tegemoet aan de toenemende vraag van de klant naar meer flexibiliteit. Door de uitbreiding van het aanwezige productenspectrum met OTP-uitvoeringen verstevigt Siemens haar marktpositie en beschikt Halfgeleiders over een uitstekend aanbod voor de automobieltechniek en de industriële, consumenten- en telecom-markt."

De divisie Halfgeleiders van Siemens biedt een breed productenspectrum van hooggeïntegreerde systeem-ICs, geheugen- en hoge frequentie-modulen, discrete halfgeleiders, vermogens-ICs, sensoren en glasvezelcomponenten. Met dit aanbod behoort Siemens Halfgeleiders tot de grootste leveranciers van elektronische modulen ter wereld voor de belangrijke markten communicatietechniek, automobiel- en consumentenelektronica, datatechniek en automatisering. Op het gebied van chipcard-ICs is Siemens de grootste leverancier ter wereld. Siemens Halfgeleiders behaalde in het boekjaar 1997/98 met wereldwijd 25.000 medewerkers een omzet van 6,7 miljard DM. De divisie plant een beursgang.

Voor meer informatie zie http://www.siemens.de/semiconductor/index.htm

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Elektronica Componenten
tel. (070) 333 3823

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325