Skoda introduceert Octavia Combi 4x4

(11 Juni 1999)

PERSBERICHT:

Skoda introduceert de Octavia Combi met vierwielaandrijving. De Skoda Octavia Combi 4x4 heeft permanente vierwielaandrijving met Haldex-koppeling - een directe afgeleide van Volkswagens beproefde syncro-systeem. Deze geavanceerde vierwielaandrijving biedt extra bewegingsvrijheid, betere trekcapaciteiten en extra rijveiligheid, vooral wanneer de weersomstandigheden wat minder gunstig zijn. De Octavia Combi 4x4 combineert deze eigenschappen met de beproefde TDI-techniek - een 2-liter benzine-uitvoering zal later dit jaar op de markt komen - en een zeer complete en hoogwaardige uitvoering. Uiteraard staat Skoda ook nu weer garant voor een fikse dosis 'value for money'.

De Skoda Octavia Combi 4x4 vormt een even waardevolle als logische aanvulling op het bestaande leveringsprogramma, dat zich kenmerkt door zijn veelzijdigheid, kwaliteit en 'value for money'. De nieuwe vierwielaangedreven versie van deze succesvolle middenklasser is direct afgeleid van de Octavia Combi met voorwielaandrijving. Dat betekent een hoog kwaliteits- en comfortniveau, veelzijdige gebruiksmogelijkheden en een aantrekkelijke prijsstelling. Daaraan wordt nu extra tractie toegevoegd.

De nieuwe Skoda Octavia Combi 4x4 beschikt over een reeks onderscheidende kwaliteiten. Die laten zich als volgt samenvatten:
- de bodemvrijheid is met 23 millimeter verhoogd;
- permanente vierwielaandrijving met elektronisch geregelde Haldex-lamellenkoppeling;

- extra grip op de weg voor koersvast en veilig accelereren;
- onder normale gebruiksomstandigheden gaat de meeste aandrijfkracht naar de voorwielen voor een licht onderstuurkarakter;
- het systeem reageert snel op wisselende rijomstandigheden;
- meer grip op de weg: in de sneeuw, op natte snelwegen en buiten de geasfalteerde wegen;

- bovendien: de extra tractie zorgt voor meer rijstabiliteit, ook bij het rijden met een aanhanger.

Hoogwaardige Haldex-aandrijftechniek
De vierwielaandrijving van de Skoda Octavia Combi 4x4 kan gerust een 'intelligent systeem' worden genoemd. Het is afgeleid van het syncro-systeem van Volkswagen en voorzien van een nieuw ontwikkelde versie van de viscokoppeling. Deze zogenaamde Haldex-koppeling brengt de aandrijfkracht - afhankelijk van de behoefte - over op de achteras. De koppeling bevindt zich voor het achterste differentieel.

Wanneer de wielsensoren een verschil in draaisnelheid tussen de voor- en achterwielen registreren, past het elektronische regelsysteem de oliedruk in de lamellenkoppeling aan door de oliepomp te activeren. De lamellen worden vervolgens samengeperst, waardoor de hoeveelheid aandrijfkracht naar de achterwielen continu en zonder ingrijpen van de bestuurder zeer nauwgezet kan worden gemoduleerd. Een van de noemenswaardige voordelen van de Haldex-aandrijving: het systeem vermindert ook het onderstuureffect van de auto op een natte - lees: gladde - rijbaan. Het volledig elektronisch gestuurde Haldex-systeem reageert razendsnel op wisselende rijomstandigheden en is in het geval van de Skoda Octavia Combi 4x4 volledig geïntegreerd met de sensoren en regelsystemen van het Anti-Blokkeersysteem (ABS) en de Motor Sleepmoment Regeling (MSR).

Het resultaat is extra tractie onder alle omstandigheden zonder dat de bestuurder ooit hoeft in te grijpen. Het spreekt vanzelf dat met name de actieve veiligheid profiteert van de elektronisch geregelde vierwielaandrijving; de Skoda Octavia Combi 4x4 reageert ook in noodsituaties razendsnel, betrouwbaar en veilig.

Veel 'value for money'
De bodemvrijheid van de Skoda Octavia Combi 4x4 is 23 millimeter hoger dan die van de voorwielaangedreven versie. Dit biedt extra mogelijkheden bij het rijden over ongebaande wegen, hoewel de Octavia Combi 4x4 zeker niet als terreinauto is ontwikkeld. Er is bewust gekozen voor het behoud van het succesvolle design van de tweewielaangedreven Combi. Subtiele '4x4'-badges op de achterklep, de achterruit en de pookknop zijn daarom de enige andere herkenningstekens voor deze jongste Octavia-versie. Hoewel het volume van de bagageruimte ten opzichte van de tweewielaangedreven versie iets is verminderd door de andere aandrijving en achterasconstructie, blijft er altijd nog minimaal 448 liter volume over, plus natuurlijk de mogelijkheid om dit uit te breiden tot 1412 liter. Daartoe kan de achterbank in twee ongelijke delen worden neergeklapt.

De Skoda Octavia Combi 4x4 zal in eerste instantie alleen leverbaar zijn met de 1,9-liter TDI direct-ingespoten turbodiesel met een vermogen van 66 kW (90 pk). In het najaar zal de Skoda-dealer ook een 2,0-liter benzineversie gaan leveren.

De Octavia Combi 4x4 is leverbaar in twee uitrustingsniveaus - GLX en SLX. In het geval van de GLX omvat de specificatie onder meer: in carrosseriekleur uitgevoerde bumpers, vier verstelbare hoofdsteunen, stuurbekrachtiging, bestuurdersairbag, bevestigingsogen in de bagageruimte, in hoogte en afstand verstelbaar stuurwiel, ISOFIX-voorbereiding voor veilige en gemakkelijke montage van kinderzitjes, centrale vergrendeling en nog veel, veel meer. De SLX onderscheidt zich bijvoorbeeld door de standaard lichtmetalen velgen, passagiersairbag, hoogteverstelling voor de voorstoelen, en de mechanische airconditioning.

De nieuwe Octavia Combi 4x4 laat zien dat Skoda op koers is met de verjonging van het modellenaanbod. Bovendien bewijst Skoda met deze jongste aanwinst dat vernieuwing en hoogwaardige techniek niet ten koste hoeven gaan van een van de belangrijkste Skoda-merkwaarden: 'value for money'. Integendeel: voor een Octavia Combi 4x4 geldt volgens Skoda-importeur Pon Mobiel B.V. een meerprijs van ongeveer 5000 gulden ten opzichte van een Octavia Combi met voorwielaandrijving; en die is er al vanaf 42.395 gulden (GLX-uitvoering).

Deel: ' Skoda introduceert Octavia Combi 4x4 '