Bayer AG Benelux

Glasvezelversterkte polyurethanen voor de veiligheid.

Snel en beschermd door de sneeuw.

Slagvaste kap voor sneeuwscooters.

LEVERKUSEN - De firma Bombardier-Nordtrac OY in Rovaniemi/Finland rust haar nieuwe sneeuw-scooters uit met kappen uit het glasvezelversterkte polyurethaan (PUR) Bayflex®110. Reden voor de keuze van dit materiaal zijn vooral zijn hoge slagvastheid ook bij lage temperaturen alsmede de korte cyclustijden bij de productie, die een bijzondere efficiënte productie van deze relatief grote kappen mogelijk maken.

Kunststoffen, die bij lage temperaturen worden toegepast, moeten aan bijzonder hoge eisen voldoen, want bij temperaturen onder nul wordt veel materiaal snel bros. Bij rijden met sneeuwscooters buiten gebaande wegen komen kleine aanrijdingen of botsingen tegen b.v. takken en stenen vaak voor. Wanneer carrosseriematerialen gebruikt worden, die voor deze lage temperaturen ongeschikt zijn, kan dit tot dure reparaties leiden.

De kap, die Bombardier-Nordtrac bij hun sneeuwscooter toepast, kan tegen het wildgebruik in de vrije natuur: dit ongeveer 1,10 m lange, 1 m brede en ca. 0,4 m hoge vormdeel van Bayflex ®110 blinkt uit door zijn hoge slagvastheid bij temperaturen tussen -40 tot +80°C en dankzij het glasvezelgehalte van 20 % door zeer goede stevigheid.

Bovendien heeft dit Bayer-polyurethaan ten opzichte van het veel gebruikte glasvezel-versterkte polyester (GFK) nog meer voordelen. De vervaardiging van de vormdelen volgens het RIM-procédé (reaction injection moulding) heeft ook duidelijk economische voordelen: de 6 kg zware kap met een wanddikte van slechts 3,5 mm wordt door producent Artekno-PUR OY, Kangsala/Finland, in een cyclustijd van 2 minuten geproduceerd. Anders dan bij andere kunststoffen wordt geen glasvezelvlies toegepast, omdat de glasvezels in fijngemalen toestand direct aan een van de grondstofcomponenten worden toegevoegd.

Het oppervlak van de vormdelen is van hoge kwaliteit, welke reeds bekend is van soortgelijke onderdelen voor de automobielindustrie: producten uit glasvezelversterkt Bayflex zoals b.v. de stoffering van de binnenkanten van deuren en deurdorpels zijn al lang geaccepteerd. Ook de sneeuwscooterkappen van polyurethaan hebben in hun eerste winter onder moeilijke omstandigheden hun nut al bewezen.

Mijdrecht, 6 december 1999 (99-0586)

Deel: ' Slagvaste glasvezelkap voor sneeuwscooters '