Slimme infrastructuur voor dynamisch lichtmanagement bespaart energie

Elspec en munisense introduceren slimme infrastructuur voor dynamisch lichtmanagement

LEIDEN, 20110923 -- Nog steeds wordt meer dan 25% van het energiebudget van een gemeente verspild aan overbodige verlichting. Verlichting brandt waar het niet nodig is en waar het wel nodig is brandt het gedimd of zijn lichtmasten defect. Dynamische verlichting op basis van werkelijke behoefte biedt een oplossing. Huidige systemen bieden beperkte functionaliteit in een gesloten concept. Het Elspec EUREL concept biedt daarentegen een innovatief real-time en on-line dradloos dynamisch lichtmanagentsysteem, gebaseerd op open internationale standaarden,waardoor het systeem flexibel uitbreidbaar en integreerbaar is, maar ook volledig nieuwe toepassingen kan ondersteunen. Het systeem is uitermate geschikt voor industrieterreinen, binnensteden en fietspaden.

Het EUREL systeem monitor de lichtmast, mbt tot energieverbruik, branduren en storingen. Storingen worden real-time (bv SMS) of dagelijks gerapporteerd. Per lichtmast kan externe load worden geschakeld. Individueel of aangestuurd door het dimschema.

Het EUREL systeem is volledig draadloos vormt automatisch een volledige redundant mesh netwerk, gebaseerd op internationale standaarden. Hierdoor kan het zelfde netwerk worden gebruikt voor aanvullende diensten, zoals omgeving monitoring (geluidsruk, luchtkwaliteit, wateroverlast, verkeersdrukte, lichtintensiteit, energie, etc.), verkeersroutering (aansturing van dynamische informatie borden) etc.

Het EUREL systeem is een gezamenlijke ontwikkeling van Elspec en munisense. Het EUREL systeem maakt slim gebruik van nieuwe innovatieve draadloze sensornetwerken technologie, gedistribueerd meten en het Internet gebaseerde INSIGHTNOW™ platform van munisense. Het INSIGHTNOW™  platform is universeel real-time meet en actuatie platform geoptimaliseerd voor kritische infrastructuren. Het platform wordt in verschillende toepassing met een groot aantal gemeenten en bedrijven gebruikt.

Dion Gigengack:  “ Het EUREL systeem is een volgende stap in de richting van slimme en duurzame infrastructuren en sluit naadloos aan bij het Elspec portfolio. Het EUREL systeem beperkt zicht niet tot verlichting alleen, maar is een integraal concept voor slimme infrastructuren, waardoor de klant flexibiliteit en toekomstvastheid kan worden geboden.”

Over Elspec

Elspec heeft ruim veertig jaar historie.
Onder de noemer Industrial Solutions zijn alle activiteiten verenigd die te maken hebben met elektrotechniek en energietechniek. Elspec richt zich vooral op het complete palet van de elektrotechniek, van relatief eenvoudige schakeling tot en met complete elektrische infrastructuren. Kennis, die dankbaar wordt gebruikt door diverse doelgroepen zoals gemeentelijke en provinciale overheden, energiebedrijven, multinationals en ondernemers in het midden- en kleinbedrijf.

Met Building Solutions legt Elspec zich toe op sectoren als telematica en gebouwbekabeling Van complete bekabelingconcepten voor telematicaleveranciers tot en met solutions voor mobiele infrastructuren en draadloze netwerken.

Het zijn uiteenlopende werkterreinen, maar het gaat altijd om de effectiviteit van systemen, het rendement van investeringen en de betrouwbaarheid van techniek en technologie. Aan die voorwaarden voldoet Elspec door altijd te kiezen voor beproefde techniek, op een inventieve wijze gecombineerd tot integrale oplossingen met als exponenten Eurel Licht management en EurelNet Fiber management oplossingen.

Over munisense

Munisense levert beheerde en direct inzetbare telecommunicatie- en real-time sensordata aggregatie, analyse en presentatie diensten op basis van open wireless sensornetwerk standaarden zoals Zigbee en mobiel Internet (M2M). De diensten maken het mogelijk om zeer grote hoeveelheden sensor data op een uniforme wijze en tegen zeer lage kosten direct on-line beschikbaar te maken, voor verdere analyse, rapportage en notificatie. Het stelt de gebruiker in staat om zich te concentreren op de toepassing, i.p.v. de uitrol, aggregatie, integratie en opslag van sensordata. Op basis van het munisense INSIGHTNOW™ platform heeft munisense toepassingen ontwikkeld voor de meting en handhaving van geluids- en trillingsbelasting, en beheer van energie, luchtkwaliteit, verlichting, toegangsmanagent, binnenklimaat, legionella preventie, voertuig detectie en watermanagement. Munisense richt zich met haar diensten op verbetering van (en inzicht in) handhaving, gezondheid en infrastructuur voor gemeenten, scholen en overheden. Munisense is lid van de Zigbee Alliance.

Deel: ' Slimme infrastructuur voor dynamisch lichtmanagement bespaart energie '