TuinbouwNet

Slovenen kopen het liefst een kamerplant bij de bloemist

De Slovenen kopen het liefst een kamerplant bij de bloemist. Bij de bloemist is het assortiment ruim, de informatievoorziening goed verzorgd en de bereikbaarheid in orde. Voor de aanschaf van een plant stappen de Slovenen niet snel naar een bouwmarkt. Hier zijn de planten vaak uitverkocht en is het personeel niet deskundig. Dit blijkt uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw, dat op verzoek van Bloemenbureau Holland dit jaar werd uitgevoerd.

De Sloveen koopt een kamerplant voor eigen gebruik vaak impulsief. Een aantrekkelijke winkelpresentatie is dan ook belangrijk om de verkoop te stimuleren. De Slovenen vinden dat planten het huis gezellig en huiselijk maken. Ook geven ze rust in de woning. Uit het onderzoek blijkt verder dat de Slovenen meer kamerplanten zouden willen kopen dan ze nu doen. Te weinig ruimte in huis en geldgebrek verhinderen dat op dit moment. Gemiddeld trekken de Slovenen ruim tien gulden uit voor een plant voor eigen gebruik.

Als een kamerplant gekocht wordt om cadeau te doen geeft een Sloveen gemiddeld al gauw zo'n 25 gulden uit. Met een plant geef je leven, vreugde en plezier, zo vinden de Slovenen. Het idee dat je iemand met de verzorging van de plant opzadelt gaat er bij de ondervraagde inwoonsters van Slovenië niet in. Voor Vrouwendag zijn primula en saint paulia favoriet om cadeau te doen. Voor Moederdag en Valentijnsdag kopen de Slovenen wel kamerplanten, maar niet zoveel als voor Vrouwendag.

Het uiterlijk, de kwaliteit en de prijs van de kamerplant zijn de belangrijkste aankoopcriteria voor de Sloveen. In de hoofdstad Ljubljana vinden de ondervraagde vrouwen een prijs tussen de tien en dertig gulden voor een mooie plant redelijk. De inwoonsters van de tweede stad van Slovenië, Maribor, zitten daar met ruim een tientje voor een groene of bloeiende plant flink onder.

Slovenië is één van de welvarendste landen van het vroegere Oostblok. De economie groeit de laatste jaren gestaag. De ondervraagde vrouwen denken dat ze in de toekomst steeds meer kamerplanten zullen kopen. In 1998 importeerde Slovenië voor ruim twaalf miljoen gulden aan planten. Nederland is veruit de belangrijkste leverancier met een importaandeel van 73 procent. Verder stelt de Sloveense productie van kamerplanten niet veel voor.

Kwekers en handelaren kunnen het rapport 'De Sloveense consument van kamerplanten' (PT 59-99) gratis bestellen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 070-3041296.

Deel: ' Slovenen kopen het liefst kamerplant bij bloemist '