Slow Food Presidium-status voor Brandrode rund definitief

ROTTERDAM, 20130517 -- De Slow Food Foundation for Biodiversity heeft ingestemd met een Presidium voor het Brandrode rund. Daarmee is dit zeldzame ras, na de Lakenvelder, het tweede Nederlandse rund dat internationaal deze bijzondere status heeft verkregen. Deze week heeft een Italiaanse delegatie van de Biodiversity Foundation een bezoek gebracht aan Nederland om het voorstel te toetsen aan de strikte presidiumcriteria. En het geheel positief beoordeeld en formeel goedgekeurd.

Slow Food is een internationale organisatie die streeft naar lekkere, pure en eerlijke producten. In een Presidium werken Slow Food-leden samen met boeren en ambachtelijke producenten aan het behoud van authentieke streekproducten, waarvan er inmiddels meer dan 1.000 in de zogenaamde “Ark van de Smaak” zijn opgeslagen. Eén van de activiteiten om waardevolle producten en rassen voor het nageslacht te behouden.

In de aanloop naar de presidiumstatus heeft Slow Food met het bestuur van de Vereniging Het Brandrode Rund een werkgroep opgericht. Een tiental houders van Brandrode runderen, verspreid over het hele land, heeft zich inmiddels bereid verklaard als producent te gaan fungeren voor dit Presidium. De betreffende veehouders richten zich vooral op de productie van vlees(producten). Het gaat hierbij om vlees van volwassen runderen (vanaf 18 maanden).

Onder andere op de Veluwe tref je in Nederland veel Brandrode runderen aan. Brandrode runderen zijn egaal dieprood van kleur met witte aftekeningen (kol, buik, staartpunt en sokken). Op sommige plaatsen van het lichaam neigt de kleur meer naar zwartachtig rood. Vanwege deze geblakerde kleur is de benaming ‘brandrood’ ontstaan. Momenteel wordt dit rund wel als het meest authentieke Nederlandse rund gezien.

De Slow Food-beweging telt wereldwijd meer dan 100.000 leden, waarvan 3.000 in Nederland.

Surf voor algemene informatie over Slow Food naar www.slowfood.nl en naar www.slowfoodfoundation.com.

Deel: ' Slow Food Presidium-status voor Brandrode rund definitief '