Software van Microsoft sneller op de nieuwe Intel Pentium III processor Vele Microsoft-producten geoptimaliseerd voor Intels nieuwste processor

Schiphol-Rijk/Brussel, 26 februari 1999 - Microsoft maakt bekend dat het vele softwareproducten heeft geoptimaliseerd voor de Intel Pentium III-processor, waardoor deze maximaal kunnen profiteren van de mogelijkheden van deze processor. De Pentium III-processor verbetert niet alleen de prestaties van de verschillende Microsoft Windows besturingssystemen, maar zorgt ook voor meer realisme in multimediatoepassingen. Microsoft zal zich blijven toeleggen om zoveel mogelijk software en services te laten profiteren van de Pentium III-processor. Dit streven heeft betrekking op software waaronder Windows 2000, Windows-technologie zoals de Microsoft Internet Explorer browser-software en de DirectX API's, alsmede op computerspellen zoals Flight Simulator en Full Auto.

"We zijn ingenomen met de Pentium III, omdat hiermee een platform van een nieuwe generatie wordt afgeleverd waarmee het Windows besturingssysteem en Windows-applicaties sneller kunnen werken," zegt Brad Chase, vice-president Windows marketing en ontwikkelrelaties van Microsoft. "Met name de Windows-besturingssystemen draaien substantieel sneller op de Pentium III-processor. Daardoor kunnen klanten zowel van de snelheidswinst als van de nieuwe mogelijkheden profiteren, wat het Windows-platform nog aantrekkelijker maakt."

"De combinatie van Intels Pentium III-processor en Microsofts multimedia systeemservices zal een geheel nieuwe klasse van snelle multimedia-applicaties mogelijk maken," verwacht Mike Aymar, vice-president en directeur Platform Launch Operation van Intel. "Door gebruik te maken van deze nieuwe technologie, zullen zowel zakelijke als thuisgebruikers kunnen profiteren van de betere mogelijkheden en de hogere snelheid."

Windows-besturingssystemen
De Windows-besturingssystemen zullen superieure prestaties op de Pentium III-processor te zien geven. Niet alleen zullen Windows 98, Windows 2000 Professional en alle Windows 2000 Server-producten deze nieuwe architectuur ondersteunen, maar ook Windows NT Workstation 4.0 met Service Pack 4. Daartoe heeft Intel een driver ontwikkeld die door Microsoft is goedgekeurd. Deze driver zorgt ervoor dat Windows NT 4.0 met SP4 de nieuwe extensies van de Pentium III-processor ondersteunt en daardoor bijzonder snel wordt.

Windows-technologie
Direct X
De DirectAnimation API vormt een uitbreiding op de multimedia run-time engine, waardoor deze de beschikking krijgt over de DX transform plug-in architectuur, HTML+ time, 3D-geometrie, hardwarematige versnelling, HTML als textures en verbeterde anti-aliasing. DirectAnimation profiteert van Intels Streaming SIMD Extensies door de optimalisaties voor de Pentium III in de Direct3D API aan te spreken. Direct3D, een 3D-geometrie engine voor DirectX, is geoptimaliseerd voor de Pentium III-processor en versnelt 3D-render taken zoals schalen, roteren, belichten en andere effecten. Door gebruik te maken van de DirectAnimation of Direct3D API's kunnen applicatieontwikkelaars een ongekende visuele kwaliteit en een verhoogd realisme op de Pentium III-processor bewerkstelligen.

Windows mediatechnologieën
Gebruikers die videosignalen moeten coderen, zullen vanaf de volgende versie van de Microsoft MPEG-4 video-codec enorm kunnen profiteren van de optimalisaties van de Pentium III-processor. Deze video-codec zal in de eerste helft van 1999 verschijnen. De veel grotere snelheid van on-demand codering en de real-time codering van datasnelheid, frame-rates en resolutie zullen resulteren in belangrijke kostenbesparingen voor content-aanbieders.

Microsoft Office 2000
Office 2000 zal het voor gebruikers makkelijker maken om informatie te creëren en deze uit te wisselen over het web. Hoewel Office 2000 voor bestaande hardwareplatforms is ontworpen, zal de Intel Pentium III-processor meer snelheid en een betere ondersteuning van kwalitatief hoogwaardige grafische en interactieve multimediatoepassingen bieden. Microsoft is van plan om de volgende versie van PhotoDraw 2000, grafische software voor zakelijk gebruik die deel uitmaakt van Office 2000 Premium, van additionele
2D-verbeteringen van de Pentium III-processor gebruik te laten maken. Deze verbeteringen zullen rechtstreeks in de applicatie zelf zijn gecodeerd.

Microsoft computerspellen

* Flight Simulator. De volgende versie van Flight Simulator wordt geoptimaliseerd voor de Intel Pentium III-processor, waardoor gebruikers gedetailleerdere spelsituaties te zien zullen krijgen. Daarnaast zal Flight Simulator door de hogere processorsnelheid vloeiender draaien dan ooit. Beschikbaarheid: najaar 1999.

* Full Auto. Full Auto is een schiet- en actiespel met auto's. Doordat dit spel geoptimaliseerd is voor de Pentium III, wordt de verwerking van licht- en schaduwpartijen, alsmede het maximale aantal beelden per seconde, belangrijk verbeterd. Beschikbaar: najaar 1999.

* Midtown Madness. In het Midtown Madness-spel kunnen gebruikers onbeperkt autoracen door de straten van Chicago. De Pentium III-processor speelt een belangrijke rol bij het verwerken van de talloze complexe berekeningen, die nodig zijn om de honderden auto's en objecten uit elkaar te kunnen houden. Met de Pentium III-processor is Microsoft in staat om een intense spelervaring te creëren met levensechte en complexe visuele effecten. Verkrijgbaar vanaf juni 1999.

* Baseball 2000. Indien dit spel op een Pentium III-processor wordt gespeeld, biedt Baseball 2000 een softwarematige rendering-modus. Deze modus zal het aantal beelden per seconde vergroten en de grafische prestaties van het spel drastisch verbeteren, zonder dat daarvoor 3D-versnelling vereist is. Beschikbaar in mei 1999.

Microsoft
Sinds de oprichting in 1975 heeft Microsoft zich ten doel gesteld om voor de PC software te creëren die mensen waardevolle mogelijkheden biedt, zowel thuis als op het werk en op school. Microsoft's visie 'een computer op ieder bureau en in ieder huis', is nu geïntegreerd met Internet, hetgeen het bereik van de PC en haar gebruikers verruimt. Als 's werelds grootste softwareleverancier levert het bedrijf innovatieve producten die doorlopend worden afgestemd op de behoeften van de klant. Het productaanbod omvat besturingssystemen, server-applicaties, applicaties voor zakelijk en privé-gebruik en tools voor het ontwikkelen van bedrijfsbrede zakelijke en Internet-applicaties. Microsoft biedt tevens online diensten, geeft personal computerboeken uit en levert hardware, waaronder toetsenborden en muizen. De producten van Microsoft zijn geschikt voor vrijwel alle PC's, beschikbaar in meer dan dertig talen en worden in meer dan vijftig landen verkocht.

Deel: ' Software Microsoft sneller op nieuwe Intel Pentium III '