Persoonlijk theater met Klemens Patijn: ‘Tics, ze zijn niet te verstoppen’

5D presenteert op vrijdag 28 april twee solovoorstellingen waarin de worsteling met beperkingen centraal staat.

Na vijftien jaar blaast acteur en theatermaker Klemens Patijn voor 5D nieuw leven in zijn solo ‘Het verdwijnt vanzelf’! Deze solovoorstelling laat je zien hoe je van een beperking een kracht kunt maken. Het was een derdejaars voorstelling op de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie en vormde een opmaat voor het succesvolle T.I.C.S, dat in 2014 op Oerol stond.

Onder regie van Pepijn Cladder zet Patijn een solo neer waarbij de intimiteit van theater centraal staat. “In een enorm intieme zaal in de Roode Bioscoop kom je in aanraking met twee persoonlijke verhalen. Als toeschouwer kun je zo dichtbij de speler zitten dat je deze bijna kunt aanraken,” aldus Patijn.

In de tweede solo ervaar je het onbegrip en de eenzaamheid die een beperking meebrengt. Onder regie van 5D's artistiek leider Beer Boneschansker vertelt de spastische acteur Eric Heijmans in ‘SEMTEX’ op indrukwekkende wijze over zijn belevingswereld.

Na de voorstellingen volgt een nagesprek onder leiding van journalist Chris Keulemans, oprichter van de Tolhuistuin, die eerder interviews aflegde bij het 5D INHUIS Festival. In het nagesprek komt de intimiteit die de acteur moet creëren en de betekenis van een beperking voor kunstenaar en publiek aan bod.

Over 5D

Stichting 5D zet zich al jarenlang in voor theater door mensen met een (on)zichtbare handicap. 5D maakt toegankelijk theater voor jong en oud en produceert naast eigen voorstellingen ook coproducties met andere theatergezelschappen. 5D wil een inclusieve maatschappij, waarin mensen met een (on)zichtbare handicap of beperking kunnen deelnemen aan kunst en cultuur. Bovendien is 5D een erkend leerbedrijf en biedt zij elk jaar aan jongeren uit de doelgroep kansen om werkervaring in een veilige omgeving op te doen.

Wat:

Het verdwijnt vanzelf: acteur & theatermaker Klemens Patijn, regie Pepijn Cladder

Semtex: acteur Eric Heijmans, regie Beer Boneschansker

Nagesprek: journalist Chris Keulemans

Waar: Roode Bioscoop te Amsterdam

Wanneer: Vrijdag 28 April om 20:30

Kosten: 15 euro

Deel: ' Solovoorstellingen waarin de worsteling met beperkingen centraal staat '