Somalische meisjes tegen hun wil besneden

HILVERSUM (28.09.99) - Somalische meisjes met een Nederlands paspoort, worden tegen hun wil in Somalie of Somaliland besneden. Dat blijkt vandaag in een uitzending van de KRO op radio 1.

Onder het mom van een vakantie in het land van herkomst worden de meisjes slachtoffer van vrouwenbesnijdenis. Dat overkwam ook de 11-jarige Nasima, die afgelopen zomer gevangen werd gehouden door familie in Somaliland. Volgens haar tante was ze 'verwesterd' omdat ze geen sluier droeg en niet besneden was. Tijdens haar vakantie is ze alsnog, zonder verdoving, besneden en dichtgenaaid.

Volgens Ayam Mahamoud van de Somalische stichting Walaaleeye zijn er tientallen slachtoffers in de leeftijd van 10 tot 15 jaar. Geruchten hierover circuleren al langer maar uit schaamte en angst voor hun familie zijn verhalen als die van Nasima nooit eerder in de openbaarheid gekomen.

Defence for Children International afdeling Nederland, is geschokt. Volgens directeur Stan Meeuwisse, die de geruchten wel kende maar nooit kon staven, zijn Nasima en andere anonieme Somalische meisjes met een Nederlands paspoort slachtoffer van "zware kindermishandeling"en is er sparke van "grove schending van de mensenrechten en de rechten van het kind". Meeuwisse roept de Nederlandse regering op om geld en middelen ter beschikking te stellen om meisjesbesnijdenis te voorkomen. Ook zou er gedegen onderzoek moeten komen naar de gevallen waarin Somalische meisjes met een Nederlands paspoort reeds besneden werden.

Deel: ' Somalische meisjes tegen hun wil besneden '