SP

SP start verkiezingscampagne Eerste Kamer

Rotterdam, 3 februari 1999.

Driek van Vugt for senator
SP START VERKIEZINGSCAMPAGNE EERSTE KAMER

Donderdagmorgen 4 februari om 11.46 uur start de SP haar verkiezingscampagne voor de Eerste Kamer. Op Nederland 1 presenteert de 19-jarige Leidse politicologiestudent Driek van Vugt zich dan als het .gezicht. van de campagne, die hem op 25 mei het jongste Kamerlid van de Eeuw moet maken. Van Vugt, nu nog het jongste raadslid van Nederland, staat op een zekere tweede plaats van de SP-kandidatenlijst. Lijsttrekker is zittend Kamerlid Bob Ruers, nr. 3 is Fenna Vergeer, voorzitter van de SP-Statenfractie in Zuid-Holland.

Van Vugt zal vanwege zijn jeugdige leeftijd zonder twijfel opvallen in de nieuwe Eerste Kamer, waar de gemiddelde leeftijd op dit moment 59 is. De aankomende SP-senator vindt het hoog tijd voor een stevige opfrisbeurt van de wel erg bedaagde Senaat. Hij roept jongeren op ervoor te zorgen dat straks ook 18+ vertegenwoordigd is in dit deel van de nationale volksvertegenwoordiging. De senatoren Wiegel en Korthals Altes hebben hem al op voorhand welkom geheten.

Met de verkiezingscampagne wordt geprobeerd met name jonge mensen dichter bij de verkiezingen te betrekken. Tot op heden lijkt de belangstelling onder jongeren voor de komende Statenverkiezingen minimaal. Door duidelijk te maken dat een stem voor de Staten op 3 maart tevens een getrapte stem voor de Eerste Kamer en dus het nationale parlement op 25 mei betekent, hoopt de SP de politieke interesse onder de jeugd te versterken. In de komende weken worden in dat kader onder meer honderdduizend sets briefkaarten verspreid onder jongeren op scholen en bij uitgaansgelegenheden. De kaarten zijn van de hand van tekenaar Len Munnik en roepen op tegengas te geven aan de oprukkende mentaliteit van .ieder voor zich., de opvatting dat voor geld alles te koop is en dat we weer terug zijn bij het recht van de sterkste. Ook de gedachte dat tegenwoordig rechts altijd voorrang heeft wordt op de hak genomen. Driek van Vugt zelf verschijnt in de kaartenset als SuperDriek, in welke gedaante hij ook in de televisiespots te zien zal zijn.

In de komende weken zal de aankomende senator een veelgeziene gast zijn tijdens de verkiezingsbijeenkomsten die de SP organiseert in de acht provincies waar de partij kandidaten voor de nieuwe Staten heeft gesteld.

Beelden van de .Driek for senator.-spot die morgen zijn première beleeft op Ned.1 om 11.46 uur en herhaald wordt op Ned. 2 om 18.59 uur, zijn op betacam verkrijgbaar bij Small World Media, tel. 020 4638241 (Christa Gabor).

Meer informatie: Tiny Kox 010 2435548 06 51329760

03 feb 99 19:13