Persbericht / autosport

RSG Racing Days, Assen, 15 augustus 1999.

Libertel Dutch Touring Car Championship

Spanning stijgt in toerwagenkampioenschap
Assen, zondag. Met de winst van Verschuur in de eerste wedstrijd en de zege van Van de Haterd in de tweede race op het TT-circuit van Assen, stijgt de spanning in het Libertel DTCC, het officiële Nederlands toerwagenkampioenschap. Vier merken spelen dit jaar hoofdrollen in de spannende titelstrijd: BMW, Renault, Mitsubishi en Honda. In kampioenschap gaat

De startopstelling voor de eerste race werd verrassend aangevoerd door Sandor van Es. De BMW-rijder toonde hiermee aan dat de samenwerking tussen Carly Motors en JJ Motorsport wel degelijk haar vruchten begint af te werpen. Karst (Honda Integra) liet zien dat zijn optreden een week eerder op Zandvoort geen toeval was en bezette te tweede positie voor Renault-rijder Frans Verschuur.
Tijdens de kwalificatie voor race 2 waren de rollen omgedraaid. Karst op pole voor Van Es, terwijl Tim Coronel (Mitsubishi Carisma) op de kletsnatte baan plaats drie pakte.
De eerste race begon al voor de start. Er plenste een ware stortregen uit de hemel boven het Assener circuit. Snel werden de profielloze banden gewisseld voor regenbanden. Alderden en Van Vliet hadden op de grid last van warm lopende motoren. De start was met de binnenwaartse lijn voor de eerste bocht voor Van Es hoewel Karst sterk aandrong. Voor Alderden was het daarna over. Met een gescheurde koelslangnippel vond de Leimuidenaar z'n Waterloo. Ronde twee nam Verschuur de derde positie in. Aan de kop ontwikkelde zich een spannende strijd. In de vijfde ronde opende Karst de aanval. Het was echter Verschuur die listig profiteerde en de Akerslote naar de derde positie verwees. De volgende ronde nam Verschuur de leiding over van Van Es. De Arnhemmer had voor de race gekozen voor een droog-weer-afstelling. Die set-up speelde hem duidelijk parten. Meer dan een uiteindelijk vierde klassering zat er niet in, achter Van Riet (Renault). Karst was tevreden met zijn tweede plaats. Man van de wedstrijd was echter Marcel van Vliet. Vertrokken vanaf de laatste positie eindigde de Renault-coureur als vijfde. Na de start van de tweede race voerde Karst de eerste ronden het veld aan. Toen nam Van Es het heft in handen (niet reglementair volgens Karst "hij (van Es) tikte mij aan", maar in de negende ronde was het Van de Haterd (Honda) die de kop pakte en verder onbedreigd naar de overwinning reed. Daarachter werd fel gestreden om de overige posities voor het erepodium. Verschuur reed wederom een beste race en pakte de tweede stek voor Van Es en Karst.

Uitslag race 1: 1. Verschuur (Nijmegen), Renault Mégane, 11 rnd. in 19:36.377 (131,834 km/uur); 2. Karst (Akersloot), Honde Integra, op 0,273;
3. Van Riet (Zwaanshoek), op1,611.

Uitslag race 2: 1. Van de Haterd (Geffen), Honda Integra, 15 rnd. in 24:32.966 (143.451 km/uur); 2. Verschuur op 1,123 sec.; 3. Van Es (Arnhem), BMW 320i E46, op 1,405.

Stand NK rijders: 1. Euser 119; 2. Verschuur 114; 3. Molenaar 107; 4. Karst 101; 5. Kalff 98; 6. Alderden 92

Stand merkencup: 1. Renault 155; 2. BMW 145; 3. Mitsubishi 142.

Stand privateerscup: 1. Van Riet 136; 2. Karst 134; 3. Van der Sloot 121.

Volgende races: 5 september, Zandvoort.
Info: Dirk Buwalda, tel.: 06-54644347

Deel: ' Spanning stijgt in toerwagenkampioenschap '




Lees ook