SPECIAAL POLITIEKORPS TEGEN DIERENMISHANDELING OP ISLA MARGARITA

Het Venezolaanse eiland Isla Margarita kent sinds kort een eigen politie eenheid dat dierenbeulen aanpakt en bevoegd is straffen op te leggen. Het korps bestaande uit 8 personen werd in het leven geroepen mede dankzij de Nederlandse dierenhulporganisatie Stichting Dierenhulp Venezuela.

De bedoeling is om de woede bij de wedsterse toeristen weg te nemen. Velen van ergeren zich mateloos aan het wangedrag van de eilandbevolking ten opzichte van de duizenden zwerfdieren die het eiland telt.
De tot standkoming van de dierenpolitie vloeit
rechtstreeks voort uit de hulp die de Nederlandse stichting al bijna drie jaar biedt aan de lokale dierenliefhebbers.
De stichting hielp met het moderniseren van een kleine dierenkliniek in het dorpje Pampatar alsmede zorgde men voor het eerste dierenasiel. Verder biedt men op grote schaal directe hulp bij o.a. het steriliseren van zwerfdieren. Elke paar maanden worden omvangrijke hulpzendingen uitgevoerd om de aanwezige nood enigsinds te ledigen.
De initiatiefnemer van de in Ugchelen gevestigde stichting Dierenhulp Venezuela, Mark Vos, is dolblij dat het eilandbestuur nu eindelijk inziet dat ook zij verantwoording moeten nemen. 'Dierenmishandeling komt dagelijks voor en loopt echt de spuigaten uit. Vooral zwerfdieren op en bij stranden moeten het ontgelden. Ze worden soms gruwelijk mishandeld, gewoon voor de lol. Pelikanen schiet men bijvoorbeeld met stenen uit de lucht. Vakantie vierders geloven vaak hun ogen niet."

Het initiatief voor de dierenpolitie is afkomstig van de nieuwe Gouverneur van Isla Margarita, mevr. Irene Saez. Ze onderkent de problemen alsmede de waarde van het imago van het eiland. De nieuwe dierenpolitie zal dan ook worden gehuisvest in een van de bestaande politie posten op het eiland. In overleg met de stichting Dierenhulp Venezuela zal men een bureau aanwijzen.

Honderden Nederlandse dierenliefhebbers hebben zich het afgelopen jaar aangemeld als donateur van deze organisatie. Veelal mensen die zelf de erbarmelijke situatie hebben gezien tijdens een vakantie. Maar ook TV uitzendingen over het vrijwilligerswerk van Stichting Dierenhulp Venezuela bij o.a. AVRO en TROS leverden veel reacties op na het zien van de TV beelden. Hulp blijft hard nodig en donateurs om dit werk voort te blijven zetten zijn eveneens van harte welkom. Voor slechts f 25,- per jaar is men donateur. Dit geld zal voor 100% besteed worden aan sterilisaties en medicijnen. Aanmelden kan door dit bedrag te storten op Rabobank rekening:
37.34.10.700 o.v.v. 'Donateur'.

Jaarlijks gaan circa 43.000 Nederlanders op vakantie naar Isla Margarita, dat zo'n 300.000 bewoners telt, tegen circa 60.000 zwerfdieren.

EINDE PERSBERICHT

Deel: ' Speciaal korps tegen dierenmishandeling op Isla Margarita '