AutoRai

24-2-2003

Speedster Turbo: Opels superauto voor rij-enthousiastelingen

Voor bestuurders die uit zijn op optimaal rijplezier en veel vermogen onder hun rechtervoet wensen, biedt Opel nu een uniek aanbod met de nieuwe Speedster Turbo. Met een 147 kW/200 pk sterke 2.0-liter ECOTEC turbomotor levert de Turbo een maximaal koppel van 250 Nm bij slechts 1950 tpm.

Met dit surplus aan vermogen presteert de lichtgewicht roadster met middenmotor als een supersportwagen. De Opel Speedster Turbo sprint van 0 naar 100 km/u in een adembenemende 4,9 seconden. De topsnelheid is met 243 km/u zonder meer indrukwekkend.

Met zijn achterwielaandrijving, buitengewoon stijve aluminium chassis en koetswerk van glasvezel (930 kg), is de open tweezitter bijzonder goed thuis op bochtige buitenwegen, waar de capaciteiten als perfect handelbare sportwagen uitstekend naar voren komen. De wielophanging met dwarsgeplaatste wieldraagarmen is gebaseerd op beproefde autosportprincipes en is door de technici overgenomen om de toegenomen kracht van de Speedster (4,7 kg/pk) optimaal over te brengen. De aërodynamica is verder geoptimaliseerd met voor- en achterspoilers. De gemodificeerde grille verbetert de luchttoevoer naar de radiator en de luchtinlaten aan de zijkant zijn aangepast om meer lucht naar de turbomotor te geleiden. Behalve de technische functie, geven deze details het design van de Speedster Turbo nog meer dynamiek mee. Het interieur van de Speedster Turbo valt op door het vele aluminium, aan de buitenzijde zien we 17 inch lichtmetalen wielen met 5-spaaks design. Naar wens kan de Speedster Turbo aan de hand van nieuwe opties met enige luxe worden uitgerust, een nieuw uitlaatsysteem geeft de Speedster Turbo een prachtig motorgeluid mee. Net als de 2.2 ECOTEC 108 kW/147 pk sterke Speedster, wordt de Speedster Turbo geproduceerd in Engeland bij Lotus Cars.

Positionering: compromisloze sportauto voor enthousiaste bestuurders Carl-Peter Forster, voorzitter en algemeen directeur zegt: De Speedster Turbo is voor de enthousiaste bestuurder. Meer dan welke andere Opel dan ook symboliseert de auto de dynamische kernwaarden van het merk. In de toekomst zullen exclusieve en op de emotie inspelende niche modellen met technologie bruikbaar voor alledaags gebruik ongeveer 20% van Opels productprogramma gaan beslaan.

De Opel Speedster Turbo mikt op enthousiaste sportautoliefhebbers die prestaties en purisme verkiezen boven luxueuze elektronische gadgets en praktische eigenschappen. Het pure karakter van de compromisloze roadster blijkt wel uit het feit dat alleen de meest noodzakelijke voorzieningen op de Speedster Turbo zijn te vinden om zoveel mogelijk gewicht te sparen. De Speedster Turbo is beter betaalbaar dan andere exotische modellen en zal daarom een jonger en breder publiek aantrekken. Met zijn uitzonderlijke prijs-prestatie verhouding en het ongehoord lage gewicht dat iedere pk moet verplaatsen (4,7 kg / pk), heeft de open tweezitter geen rivalen.

Productie: exclusief met de hand gemaakt met zorgvuldige aandacht voor detail
De sportwagenspecialisten van Lotus Cars in Hethel, Engeland, assembleren de Opel Speedster Turbo met de hand. Drie dagen zijn er nodig voordat de auto het complete productie- en kwaliteitsproces heeft doorlopen. Daarna ondergaat de Speedster Turbo een serie tests op Lotus eigen testcircuit. Iedere Speedster Turbo draagt, als teken van exclusiviteit, een plaquette met het individuele productienummer op het dashboard.

Hans H. Demant, Opels technisch directeur zegt: De Speedster Turbo combineert op een niet mis te verstane wijze een krachtige motor met consequent toegepast gewichtsbesparend design in een spannende high-performance sportwagen. Onze ontwikkelings- en productiecompetentie, gebundeld met de rijke historie en expertise van Lotus op het gebied van sportwagens, zijn samengebracht in de ontwikkeling van de Speedster Turbo.

De 2.0 ECOTEC-Turbomotor: 200 pk sterke motor opent een nieuw prestatieniveau
De originele Opel Speedster met 2.2 ECOTEC motor, 108 kW/ 147pk liet de auto al in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u snellen, waarbij veel rijplezier geboden is. Nu, voor diegene die nog meer vermogen wil, wordt de 147 kW/200 pk 2.0-liter ECOTEC turbomotor leverbaar in de roadster. De krachtbron is inmiddels bekend van de topversies van de Astra Coupé en de Astra Cabrio, maar ook van de Zafira OPC, Astra OPC driedeurs en Astra OPC stationwagon. Met deze motor neemt de sprint van 0 naar 100 km/u slechts 4,9 seconden in beslag en gaat door tot 243 km/u, als rolweerstand en de luchtweerstand een grens stellen. Dankzij het vlakke koppelverloop, 250 Nm is beschikbaar tussen de 1950 en 5500 tpm, is er meer dan genoeg vermogen voor alle versnellingen. In de vierde versnelling duurt de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/u slechts 5,1 seconden, dezelfde sprint in de vijfde versnelling duurt nog altijd slechts 6,7 seconden. Het vermogen wordt op de achterwielen overgebracht via een close-ratio 5-versnellingsbak.

Verschillende technische modificaties waren benodigd om de 2.0 turbo ECOTEC motor geschikt te maken voor gebruik in de Speedster. Ten eerste moest de luchttoevoer naar de turbomotor geleid worden de motor die zich bevindt tussen passagierscompartiment en achteras. Opels ingenieurs ontwikkelden een speciale interkoeler voor de turbomotor, die lucht krijgt toegevoerd via twee luchtinlaten aan de zijkant van de auto, vlak achter de deuren. Aan de voorkant is een grotere grille te vinden, waardoor de luchttoevoer naar de radiator verhoogd wordt. Daarnaast is de warmteafvoer van de motor verbeterd door vergrote openingen in de afdekking van de motorruimte.

Verder heeft Opel veel aandacht besteed aan de akoestiek van de auto. De technici hebben een uitlaatsysteem met dubbele pijp ontwikkeld waarmee de lage frequenties worden versterkt. De motor heeft een fraai levendig inlaatgeluid en het typisch fluitende geluid van een turbomotor. Het resultaat is een sonoor, sportief uitlaatgeluid dat past bij de buitengewone prestaties van de Speedster Turbo.

Intelligente gewichtsbesparende constructie: alleen het essentiële De Opel Speedster Turbo is volledig ontworpen voor het pure sportieve rijden. De filosofie minder is meer is consequent toegepast, waardoor alle componenten die niet direct gerelateerd zijn aan het rijden of de veiligheid geëlimineerd zijn. De hoge kwaliteit van de componenten waar de Speedster Turbo mee is uitgerust, hebben hun kracht bewezen in de autosport. Het belangrijkste ladingdragende element en daarmee tevens de belangrijkste bijdrage leverend tot het lage gewicht van 930 kg (zonder bestuurder) van de auto is het ultra lichte en extreem stabiele chassis (monocoque), gemaakt van aan elkaar gelijmde aluminium vormen. Deze totale structuur weegt slechts 74 kilo en ondersteunt de buitengewoon lichtgewicht carrosserieonderdelen van glasvezel. Het vermogen van het chassis om zijn eigen vorm te behouden, verzekert in combinatie met de zeer sterke in de Formule 1 ontwikkelde en uit meerdere materialen samengestelde veiligheidskooi, beide inzittenden van een hoge passieve veiligheid. Andere essentiële veiligheidssystemen waaronder een bestuurdersairbag , automatische heup- en schoudergordels met pyrotechnische spanners, ABS en rembekrachtiging zorgen voor extra bescherming voor de inzittenden.

Rij-eigenschappen en wegligging: een race-auto met licentie voor de openbare weg
De wielophanging van de Speedster Turbo is nog een element dat ontleend is aan de motorsportwereld. Dubbele draagarmen met schroefveren vóór en achter garanderen een accurate wielgeleiding en uitstekende wendbaarheid. Opels specialisten op het gebied van wielophanging hebben de dynamische karakteristieken van de auto weten te optimaliseren door de vering en de schokbrekers af te stellen op het extra gewicht en kracht van de turbomotor. Vergeleken met de Speedster met 2.2 liter motor zijn de veren bij benadering 10 procent strakker afgesteld. Tezamen met de toegenomen spoorbreedte (voor 1450 mm, achter 1488 mm), de buitengewoon uitgebalanceerde gewichtsverdeling, een lager zwaartepunt en de directe besturing vertoont de Speedster Turbo op het vlak van bestuurbaarheid veel overeenkomsten met een kart. De remkracht wordt verzorgd door een high-performance ABS-remsysteem met geventileerde schijven rondom (diameter: 288 mm) en een rembekrachtingssyteem. Geperforeerde remschijven zijn een extra optie voor motorsport enthousiastelingen.

Het specifieke ontwerp van de Speedster Turbo vereist niet alleen uitzonderlijke richtingsaccuraatheid en dynamica, maar verlangt ook het hoogste niveau van actieve veiligheid. Om de neiging tot overstuur, inherent aan autos met een middenmotor, het hoofd te bieden, voerden experts van Opels International Technical Development Center (ITDC) meerdere simulaties uit met een groot aantal verschillende wielen en voorassen. Uiteindelijk is besloten om dezelfde oplossing te gebruiken als voor de Speedster 2.2 om zo de grip voor en achter uit te balanceren. De speciale voorwielen zijn 5-spaaks, 5,5 inch breed, met 17-inch lichtmetalen velgen en 175/55 R 17 banden; de achterwielen zijn iets groter: 7,5 inch breed met 17-inch velgen en 225/25 R 17 banden met een lage verhouding tussen hoogte en breedte van de band. Formule 1 bandenfabrikant Bridgestone ontwikkelde speciale Potenza Series banden voor de Opel Speedster.

Ontwerp en aërodynamica: expressieve Speedster styling geoptimaliseerd Om de Opel Speedster Turbo van zijn niet-turbo broer te onderscheiden, is oog voor detail nodig. De opvallende dynamische styling die menigeen het hoofd doet omdraaien wanneer de compacte sportauto voorbij rijdt, is nog steeds aanwezig. Zijn sportieve voorkomen is gebaseerd op scherpe contouren, robuuste vlakken, gespierde wielkasten en talrijke luchtinlaten. Details zoals de opvallende futuristisch ogende kop- en achterlampen, de compacte ronde mistlampen en de twee verticaal gelijnde verchroomde uitlaatpijpen zijn alle naadloos geïntegreerd in het glasvezel koetswerk. De Speedster Turbo onderscheidt zich door nog een aantal visuele veranderingen die de turbovariant een nog dynamischer uiterlijk geven. Voor- en achterspoilers geven de auto net de juiste hoeveelheid extra neerwaartse druk van zijwind op de carrosserie wanneer met hoge snelheid wordt gereden. De zwarte grille voor heeft geen dwarsbalk, waardoor een grotere luchtstroom de radiator kan bereiken. De interkoeler van de turbomotor krijgt de rest van zijn lucht via luchtopeningen achter de deuren van de auto. De krachtig vormgegeven lichtmetalen velgen onderscheiden deze 200-pk versie verder van zijn oorspronkelijke broer en zorgen tegelijkertijd voor reductie van het onafgeveerde gewicht. Dit levert tevens een bijdrage aan de verbeterde rijprestaties van de Turbo en zorgt voor voldoende remkoeling. Voor een dynamischer en mooier gestroomlijnd uiterlijk werd het materiaal rondom de lichtpartijen zwart gekleurd. Een Turbo naamplaatje in Speedster signatuur is achter op de auto geplaatst. Zelfs bij een korte aanblik laat de Speedster Turbo op deze manier zijn indrukwekkende prestatievermogen zien.

Opels Design Director Martin Smith zelf ook in het bezit van een Opel Speedster voegt toe: De Speedster is het eerste statement van het nieuwe dynamische Opel ontwerp. De oorspronkelijke ideeën zijn verder ontwikkeld en inmiddels ook tot uitdrukking gebracht in de nieuwe Vectra, Signum en Meriva modellen.

De Speedster Turbo zet deze visuele benadering voort, maar met de bewuste nadruk op zijn onmiskenbare status als een uitzonderlijke sportauto. Zijn tijdloze ontwerp bouwt voort op Opels lange traditie van het maken van sportautos zoals de legendarische Opel GT.

Interieur en bekleding: aluminum en leer geven een luxe karakter De nieuwe Speedster Turbo blijft trouw aan de oorspronkelijke minimalistische filosofie van de Speedster; met slechts enkele essentiële onderdelen inbegrepen en het gebruik van aluminium en blootliggende technische kenmerken, zou het interieur van de Opel Speedster Turbo kunnen worden omschreven als spartaans, maar zeker niet als oncomfortabel. Zowel de bestuurder als passagier zitten in goed aansluitende kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, die zorg dragen voor de perfecte zitpositie. Het smalle, sportieve met leder beklede stuurwiel beschikt over een geïntegreerde airbag. Lederen bekleding op de stoelen en de binnendeuren in zwart, rood, blauw of beige, en een zwart lederen finish op het middenconsole zijn optioneel leverbaar. De instrumenten van de Speedster Turbo zijn uitgevoerd met zilverkleurige wijzerplaten en er is een nieuwe, gemakkelijker af te lezen brandstofniveaumeter in de vorm van een LCD-staafdiagram. Een waarschuwingslamp in de toerenteller laat de bestuurder weten wanneer hij moet doorschakelen net zoals in een Formule 1-raceauto. De startknop, de pookknop, de raamgrepen en de solide aluminium handrem en pedalen creëren een authentieke raceambiance. De Speedster Turbo biedt daarnaast ook enkele praktische onderdelen zoals een bekerhouder, opbergvakken voor kaarten en nieuw in de Turbo versie twee compartimenten voor een mobiele telefoon, munten of andere kleine zaken.

De Speedster Turbo biedt alles dat een echte sportauto nodig heeft en niks meer. Om zijn dynamische rijprestaties tot het extreme te brengen, is elk overbodig detail weggelaten. Echter, een korte lijst met optionele extras is beschikbaar voor diegenen die wat meer persoonlijke luxe aan hun Speedster Turbo willen toevoegen. Drie verschillende stereo radios met CD-speler, MP3 functie en integraal navigatiesysteem zijn leverbaar; de twee top radios zijn inclusief twee extra luidsprekers voorin. Ook leverbaar zijn onder andere centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een op twee niveaus instelbare voetensteun voor de passagier, roestvrijstalen raamstijlbekleding met Turbo-inscriptie, geperforeerde remschijven en het Touring pakket, dat bestaat uit zwarte matten met geluidsdempende matten eronder. Voor Speedster Turbo eigenaren die van plan zijn om het hele jaar door in hun open tweezitter rond te rijden, is een lichtgewicht hardtop leverbaar. Dit maakt de extreme sportauto standaard uitgevoerd met soft top geschikt voor alledaags rijplezier in winter, voorjaar, zomer of herfst. Nieuwe, levensechte lakkleuren die passen bij de zwarte, blauwe, rode of groene stoffen bekleding van de soft-top zijn ook leverbaar. De prijs van de Speedster Turbo is vastgesteld op 46.895,-

Deel: ' Speedster Turbo Opels superauto voor rij-enthousiastelingen '




Lees ook