Sport als bron van energie tijdens Ziende(r)ogen fit

Landelijke slechtziendendag brengt de (on)mogelijkheden van sporten voor slechtzienden onder de aandacht

DEVENTER, 20111220 -- Als je slecht ziet is sporten niet vanzelfsprekend. Welke sporten zijn geschikt? En wat is ervoor nodig om mee te draaien in een gewone sportvereniging? Tijdens de landelijke slechtziendendag Ziende(r)ogen fit! op 21 januari van 10.30 – 16.00 uur in Saxion Hogeschool Deventer komen kennis en ervaring bij elkaar. Sprekers als Hans van Breukelen, Berry den Brinker, Manuel Gijsbers en Steven Scheffer vertellen wat de drempels en mogelijkheden zijn, en gaan hierover in gesprek met het publiek. Nauwelijks de helft van de slechtzienden doet aan sport, en dat is zorgwekkend weinig. Hoe kan hier verandering in worden gebracht?

De sprekers

Hans van Breukelen, ex-doelman van het Nederlands voetbalelftal en spreker en dagvoorzitter op Ziende(r)ogen fit!, weet als geen ander wat sport voor je kan betekenen. Hij is iemand die niet denkt in beperkingen maar in mogelijkheden. Bijzonder inspirerend kan hij vertellen over energie, succes en het kennen van je grenzen. Begin december verscheen zijn boek Winnen, over de mentale vaardigheden die nodig zijn om het beste uit jezelf te halen.

Berry den Brinker is bewegingswetenschapper aan de VU in Amsterdam, zelf slechtziend en schaatst op hoog niveau. Gewoon tussen goedziende schaatsers: ‘Ik heb me altijd op het standpunt gesteld dat ik nog kan zien.’

Ook Manuel Gijsbers is slechtziend en heeft aan topsport gedaan (atletiek). Sport is van jongs af aan zijn passie geweest, en die passie deelt hij graag. Op zijn website www.blindrunner.nl geeft hij tips hoe je als slechtziende sport kunt beoefenen.

Ten slotte komt ook Steven Scheffer (directeur Visio Het Loo Erf) aan het woord, die zal spreken over hoe belangrijk het bij sport is een balans te vinden in wat je wilt en wat je kunt. Hij wil vooral stimuleren om te sporten bij reguliere verenigingen, iets dat bij verenigingen en ook bij slechtzienden vaak nog veel onzekerheid oproept.

Meer over Ziende(r)ogen fit!

De landelijke slechtziendendag Ziende(r)ogen fit! is een evenement voor iedereen die zelf of in zijn omgeving te maken heeft met een oogprobleem, en wordt gehouden op 21 januari 2012 in Saxion Deventer. Naast het ochtendgedeelte met sprekers dat gewijd is aan sport als bron van energie is er een interactief middagprogramma. Er is de keuze uit vele workshops, onder andere over slaapstoornissen, gezond eten voor je ogen en hoe je een burn-out kunt voorkomen.

Inschrijven voor Ziende(r)ogen kan via www.slechtziendendag.nl. Op deze website staat ook alle informatie over het programma, de workshops en de locatie.

Deel: ' Sport als bron van energie tijdens Ziende(r)ogen fit '